20. X.
Weisse :

Gattung 1+2+2 1 in etwas freierem Stil, Durchgänge falsch, weil angesprungen; aus Anlaß des Bd-Walzers v. Brahms über Synthese u. den Versuch einer Unterteilung dieses Begriffes ausgearbeitet; die Idee ist aber eine verunglückte: Synthese läßt sich nur sowohl aufs Ganze, als aufs Detail gerichtet {12} formulieren, so daß eine Unterteilung überflüssig ist. Stellen aus dem Scherzo, op. 60 v. Brahms, besonders über die Chromen bei der VII. in Moll. 2

© Transcription Robert Kosovsky, 2007, 2020


October 20, [1913]
Weisse :

Species 1+2+2 1 in somewhat freeer style, passing tones wrong because approached by leap; prompted by the Bę major Waltz of Brahms, I enlarge upon synthesis, and the attempt at a classification of the concept; the idea is, however, abortive: synthesis can be formulated only when directed at both the whole and the detail, {12} so that a classification is superfluous. Passages from the Scherzo of Op. 60 by Brahms, especially about the chromatic alterations on VII in minor. 2

© Translation Ian Bent, 2020


20. X.
Weisse :

Gattung 1+2+2 1 in etwas freierem Stil, Durchgänge falsch, weil angesprungen; aus Anlaß des Bd-Walzers v. Brahms über Synthese u. den Versuch einer Unterteilung dieses Begriffes ausgearbeitet; die Idee ist aber eine verunglückte: Synthese läßt sich nur sowohl aufs Ganze, als aufs Detail gerichtet {12} formulieren, so daß eine Unterteilung überflüssig ist. Stellen aus dem Scherzo, op. 60 v. Brahms, besonders über die Chromen bei der VII. in Moll. 2

© Transcription Robert Kosovsky, 2007, 2020


October 20, [1913]
Weisse :

Species 1+2+2 1 in somewhat freeer style, passing tones wrong because approached by leap; prompted by the Bę major Waltz of Brahms, I enlarge upon synthesis, and the attempt at a classification of the concept; the idea is, however, abortive: synthesis can be formulated only when directed at both the whole and the detail, {12} so that a classification is superfluous. Passages from the Scherzo of Op. 60 by Brahms, especially about the chromatic alterations on VII in minor. 2

© Translation Ian Bent, 2020

Footnotes

1 i.e. mixed-species counterpoint of three voices, one in 1st species, two in 2nd species. — Several of Weisse’s exercise books from his studies with Schenker have survived: for a detailed description, see Timothy L. Jackson, "Punctus contra punctus – a Counterpoint of Schenkerian and Weissian Analysis and Hans Weisse’s Counterpoint Studies with Heinrich Schenker," Journal of Schenkerian Studies, 4 (2010), pp. 87–186, esp. pp. 138–80. Heft V (Notebook 5) contains Weisse’s exercises for 1913/14, and survives, see Jackson, pp. 166–80 and pp. 139–40.

2 There is discussion of the role of the seventh degree in the Scherzo in Schenker’s material on Op. 60, OC 34/168–171. Cf. Weisse's lesson of November 3.