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OC 52/424 - Typewritten letter from Hertzka (UE) to Schenker, dated February 7, 1910
⇧ „Universal-Edition“ A.-G. (Jos. Aibl Verlag, G.m.b.H.) Leipzig [/] Sternwartestrasse 1520. Wien [/] 1., Wipplingerstrasse 32. [etc.] ⇧ Wien, ⇧ 7. Feber 1910 Wohlgeboren Herrn Prof. Dr. Heinrich Schenker Wien Verehrter Herr Professor! Ihre Annahme, 1 dass von Ihrer "Chromatischen Phantasie ["] Bearbeitung 2 bereits Abzüge existieren, beruht auf einem Irrtum. Das Manuskript konnte noch immer nicht zum Drucke befördert werden, nachdem sich bei Eberle seit Monaten eine derartige Ueberbürdung an Sticharbeiten herausgestellt hat, dass wir die Werke, deren Erscheinen nicht an einen bestimmten Zeitpunkt gebunden sind, leider zurückhalten müssen. Wir glauben aber, dass in etwa 14 Tagen das Werk endlich zum Stich gehen wird. Sowohl Prof. Robert, als auch Herr Aronsohn 3 der Assistent von Godowsky (mit Godowsky selbst habe ich überhaupt noch nie gesprochen), haben für Bach ganz spezielles Interesse gezeigt und sich mir für Bearbeitungen Bach’scher Werke sozusagen angeboten. Ich habe daraufhin Veranlassung genommen, den Herren mitzuteilen, dass Sie für uns eine Anzahl Bach-Werke herauszugeben beabsichtigen, (Goldberg Variationen, Toccaten etc. 4 ) und dass die Chromatische Phantasie und {2} Fuge in einer überaus gründlichen Ausgabe bereits zum Stich vorliegt. Hiebei habe ich das umfangreiche Manuskript Ihrer Arbeit, um den Leuten über die Quantität einen kleinen Begriff zu geben, von aussen gezeigt; selbstverständlich hat niemand auch nur einen Blick in die Arbeit werfen können. 5 Bei dieser Veranlassung möchte ich nun gleichzeitig anfragen, wie Sie es mit den weiteren Bach–Bearbeitungen halten möchten, nachdem ich in den nächstjährigen Katalog unbedingt einige wichtige der fehlenden Bachwerke bringen möchte. © Transcription Ian Bent, 2006, 2020 |
⇧ Universal Edition & Co. (Jos. Aibl Publisher & Co.) Leipzig [/] Sternwartestrasse 1520 Vienna [/] I, Wipplingerstrasse 32 [etc.] ⇧ Vienna, ⇧ February 7, 1910 Prof. Heinrich Schenker, Esq. Vienna Revered Professor, Your supposition 1 that proofs of your arrangement 2 of the Chromatic Fantasy [ & Fugue ] already exist is incorrect. It has still not proved possible to forward the manuscript for printing because for months now such a backlog of engraving work has built up at Eberle that we have unfortunately been obliged to hold back all jobs whose appearance is not linked to a finite deadline. We believe that your job will finally go for engraving in around two weeks' time. Both Prof. Robert and Mr. Aronsohn, 3 Godowsky's assistant (I have in fact never spoken to Godowsky himself) have shown a very special interest in Bach, and have, as it were, offered their services to me for arrangements of Bach works. Because of this, I had occasion to inform the gentlemen concerned that you envision editing a number of Bach works for us (Goldberg Variations, Toccatas, etc. 4 ) and that the Chromatic Fantasy & {2} Fugue is already waiting to go to the engravers in a radically new edition. In the course of doing this, in order to give them some slight idea of its scope, I showed them the outside of the voluminous manuscript of your work. It goes without saying that no one was able so much as to cast a glance at the work itself. 5 I might take this opportunity at the same time to inquire how you would like to proceed on further Bach arrangements, since I should as a matter of urgency like to include in next year's catalogue some of the important Bach works that are currently missing. © Translation Ian Bent, 2006, 2020 |
⇧ „Universal-Edition“ A.-G. (Jos. Aibl Verlag, G.m.b.H.) Leipzig [/] Sternwartestrasse 1520. Wien [/] 1., Wipplingerstrasse 32. [etc.] ⇧ Wien, ⇧ 7. Feber 1910 Wohlgeboren Herrn Prof. Dr. Heinrich Schenker Wien Verehrter Herr Professor! Ihre Annahme, 1 dass von Ihrer "Chromatischen Phantasie ["] Bearbeitung 2 bereits Abzüge existieren, beruht auf einem Irrtum. Das Manuskript konnte noch immer nicht zum Drucke befördert werden, nachdem sich bei Eberle seit Monaten eine derartige Ueberbürdung an Sticharbeiten herausgestellt hat, dass wir die Werke, deren Erscheinen nicht an einen bestimmten Zeitpunkt gebunden sind, leider zurückhalten müssen. Wir glauben aber, dass in etwa 14 Tagen das Werk endlich zum Stich gehen wird. Sowohl Prof. Robert, als auch Herr Aronsohn 3 der Assistent von Godowsky (mit Godowsky selbst habe ich überhaupt noch nie gesprochen), haben für Bach ganz spezielles Interesse gezeigt und sich mir für Bearbeitungen Bach’scher Werke sozusagen angeboten. Ich habe daraufhin Veranlassung genommen, den Herren mitzuteilen, dass Sie für uns eine Anzahl Bach-Werke herauszugeben beabsichtigen, (Goldberg Variationen, Toccaten etc. 4 ) und dass die Chromatische Phantasie und {2} Fuge in einer überaus gründlichen Ausgabe bereits zum Stich vorliegt. Hiebei habe ich das umfangreiche Manuskript Ihrer Arbeit, um den Leuten über die Quantität einen kleinen Begriff zu geben, von aussen gezeigt; selbstverständlich hat niemand auch nur einen Blick in die Arbeit werfen können. 5 Bei dieser Veranlassung möchte ich nun gleichzeitig anfragen, wie Sie es mit den weiteren Bach–Bearbeitungen halten möchten, nachdem ich in den nächstjährigen Katalog unbedingt einige wichtige der fehlenden Bachwerke bringen möchte. © Transcription Ian Bent, 2006, 2020 |
⇧ Universal Edition & Co. (Jos. Aibl Publisher & Co.) Leipzig [/] Sternwartestrasse 1520 Vienna [/] I, Wipplingerstrasse 32 [etc.] ⇧ Vienna, ⇧ February 7, 1910 Prof. Heinrich Schenker, Esq. Vienna Revered Professor, Your supposition 1 that proofs of your arrangement 2 of the Chromatic Fantasy [ & Fugue ] already exist is incorrect. It has still not proved possible to forward the manuscript for printing because for months now such a backlog of engraving work has built up at Eberle that we have unfortunately been obliged to hold back all jobs whose appearance is not linked to a finite deadline. We believe that your job will finally go for engraving in around two weeks' time. Both Prof. Robert and Mr. Aronsohn, 3 Godowsky's assistant (I have in fact never spoken to Godowsky himself) have shown a very special interest in Bach, and have, as it were, offered their services to me for arrangements of Bach works. Because of this, I had occasion to inform the gentlemen concerned that you envision editing a number of Bach works for us (Goldberg Variations, Toccatas, etc. 4 ) and that the Chromatic Fantasy & {2} Fugue is already waiting to go to the engravers in a radically new edition. In the course of doing this, in order to give them some slight idea of its scope, I showed them the outside of the voluminous manuscript of your work. It goes without saying that no one was able so much as to cast a glance at the work itself. 5 I might take this opportunity at the same time to inquire how you would like to proceed on further Bach arrangements, since I should as a matter of urgency like to include in next year's catalogue some of the important Bach works that are currently missing. © Translation Ian Bent, 2006, 2020 |
Footnotes1 As expressed in WSLB 51, February 6, 1910. 2 Hertzka incorrectly uses Bearbeitung, "arrangement," here and later in this letter, when he should more properly have used Ausgabe, "edition" (he himself had used analytische Herausgabe, "analytical edition," in OC 52/422, June 24, 1909, and the phrase on the eventual title-page is kritische Ausgabe, "critical edition"). 3 Aronson : nothing is known of him other than, as stated here, that he was Leopold Godowsky's assistant. 4 To trace the history of this project, see OC 52/402, March 21, 1909, WSLB 37, March 28, a meeting on April 1, and OC 52/920, April 1. For commentary, see Ian Bent, "'That Bright New Light' ...," Journal of the American Musicological Society 58/1 (Spring 2005), pp. 81–82. 5 "Hiebei ... können" ("In the course ... work itself"): sidelined in crayon in left margin, and "umfangreiche ... Ihrer" and "Quantität ... geben" underlined in crayon, by Schenker. |
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Commentary
Digital version created: 2020-07-16 |