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Casorate Sempione (Prov. di Milano)
14. 7. 26.

Lieber Meister! 1

Ihr Jahrbuch 2 ist wohlbehalten, wenn auch mit grosser Verspätung, die jetzt alles Korrespondieren unsicher macht, in meine Hände gelangt. Was ich bisher davon gelesen habe, ist wieder so voller Herzlichkeiten und Offenbarungen, dass ich nur danken kann — ehrlich und aus vollem Herzen. Ich habe mich mit Schwers von der Allgemeinen Musikzeitung 3 darüber verständigt, und mir dort, wo oft so viel Unsinn gesch [illeg] watzt wird, die Besprechung gesichert. Auch in meiner Bücherschau im Almanach will ich des Jahrbuchs gebührend gedenken. 4

Ich verstehe und ehre Ihre Gründe, nichts über Beethoven für den Almanach zu schreiben. So will ich denn selbst den Versuch unternehmen.

Viel ist in diesen Wochen zu tun. Anfang August gehen wir nach Berlin, um den Guss zu beginnen. Ich muss mit diesem Unternehmen das Schicksal herausfordern; anders geht es nicht mehr.

{2} Vrieslander schreibt mir einen Aufsatz über das Cembalospiel.

Von Herzen wünschen wir Ihnen und Ihrer verehrten Frau Gemahlin die beste Erholung nach so viel Mühen und Plagen.

Verzeihen Sie, wenn ich heute telegrafisch kurz bin. Umso herzlicher sind unsere Grüsse gemeint, die wir Ihnen Beiden senden.


Stets Ihr dankbar ergebener
[signed:] Walter Dahms

{3} Mir fällt Folgendes ein:

In einem an sich belanglosen populären Aufsatz in einer Illustrierten Zeitung las ich vor einiger Zeit etwas über die Wissenschaftliche Untersuchung der „Musik der Natur“. Darin stand, man habe die Töne gemessen, die ein fliessender Bach hervorbringe, es seien die drei Dreiklangestöne c, e, g und wenn sich das Rauschen verstärke höre man dazu deutlich die Unterdominante f. Diese vier wären die messbaren u. bestimmbaren Töne eines Baches.

© Transcription John Koslovsky, 2012


Casorate Sempione (Province of Milan)
July 14, 1926

Dear Master, 1

Your Yearbook 2 is safe and sound, even with the huge delay, since all correspondence today is so uncertain. Everything I've read so far is again so sincere and revealing that I can only thank you ‒ truly from the bottom of my heart. I have made contact with Schwers of the Allgemeine Musikzeitung , 3 where often so much meaningless blathering is uttered, and have secured the review there. I will also pay tribute to the Yearbook in the book announcements of my almanac. 4

I understand and respect your reasons not to write anything on Beethoven for the almanac. I will therefore make the attempt myself.

There are many things to do this week. At the beginning of August we are going to Berlin, in order to begin to plant the seeds. I have to tempt fate with this undertaking; otherwise it will not work any more.

{2} Vrieslander is writing an essay for me about harpsichord playing.

We wish you and your dear wife the best relaxation after so much trouble and torment.

Please forgive me that I write today in a short, telegraphic way. All the more affectionate are our greetings meant, which we send to both of you.


Your ever-thankful devotee,
[signed:] Walter Dahms

{3} The following just occurred to me:

I read a while ago in an ‒ in itself trivial ‒ popular essay in an illustrated newspaper something about scientific research into "Music in Nature." It was said there that the tones produced by a fast-flowing stream have been measured, and that they are the three tones of the triad, C, E, G; and if the noise level rises, the under-dominant F is clearly heard in addition. These four are the measurable and definable tones of a stream.

© Translation John Koslovsky, 2012


Casorate Sempione (Prov. di Milano)
14. 7. 26.

Lieber Meister! 1

Ihr Jahrbuch 2 ist wohlbehalten, wenn auch mit grosser Verspätung, die jetzt alles Korrespondieren unsicher macht, in meine Hände gelangt. Was ich bisher davon gelesen habe, ist wieder so voller Herzlichkeiten und Offenbarungen, dass ich nur danken kann — ehrlich und aus vollem Herzen. Ich habe mich mit Schwers von der Allgemeinen Musikzeitung 3 darüber verständigt, und mir dort, wo oft so viel Unsinn gesch [illeg] watzt wird, die Besprechung gesichert. Auch in meiner Bücherschau im Almanach will ich des Jahrbuchs gebührend gedenken. 4

Ich verstehe und ehre Ihre Gründe, nichts über Beethoven für den Almanach zu schreiben. So will ich denn selbst den Versuch unternehmen.

Viel ist in diesen Wochen zu tun. Anfang August gehen wir nach Berlin, um den Guss zu beginnen. Ich muss mit diesem Unternehmen das Schicksal herausfordern; anders geht es nicht mehr.

{2} Vrieslander schreibt mir einen Aufsatz über das Cembalospiel.

Von Herzen wünschen wir Ihnen und Ihrer verehrten Frau Gemahlin die beste Erholung nach so viel Mühen und Plagen.

Verzeihen Sie, wenn ich heute telegrafisch kurz bin. Umso herzlicher sind unsere Grüsse gemeint, die wir Ihnen Beiden senden.


Stets Ihr dankbar ergebener
[signed:] Walter Dahms

{3} Mir fällt Folgendes ein:

In einem an sich belanglosen populären Aufsatz in einer Illustrierten Zeitung las ich vor einiger Zeit etwas über die Wissenschaftliche Untersuchung der „Musik der Natur“. Darin stand, man habe die Töne gemessen, die ein fliessender Bach hervorbringe, es seien die drei Dreiklangestöne c, e, g und wenn sich das Rauschen verstärke höre man dazu deutlich die Unterdominante f. Diese vier wären die messbaren u. bestimmbaren Töne eines Baches.

© Transcription John Koslovsky, 2012


Casorate Sempione (Province of Milan)
July 14, 1926

Dear Master, 1

Your Yearbook 2 is safe and sound, even with the huge delay, since all correspondence today is so uncertain. Everything I've read so far is again so sincere and revealing that I can only thank you ‒ truly from the bottom of my heart. I have made contact with Schwers of the Allgemeine Musikzeitung , 3 where often so much meaningless blathering is uttered, and have secured the review there. I will also pay tribute to the Yearbook in the book announcements of my almanac. 4

I understand and respect your reasons not to write anything on Beethoven for the almanac. I will therefore make the attempt myself.

There are many things to do this week. At the beginning of August we are going to Berlin, in order to begin to plant the seeds. I have to tempt fate with this undertaking; otherwise it will not work any more.

{2} Vrieslander is writing an essay for me about harpsichord playing.

We wish you and your dear wife the best relaxation after so much trouble and torment.

Please forgive me that I write today in a short, telegraphic way. All the more affectionate are our greetings meant, which we send to both of you.


Your ever-thankful devotee,
[signed:] Walter Dahms

{3} The following just occurred to me:

I read a while ago in an ‒ in itself trivial ‒ popular essay in an illustrated newspaper something about scientific research into "Music in Nature." It was said there that the tones produced by a fast-flowing stream have been measured, and that they are the three tones of the triad, C, E, G; and if the noise level rises, the under-dominant F is clearly heard in addition. These four are the measurable and definable tones of a stream.

© Translation John Koslovsky, 2012

Footnotes

1 Receipt of this letter is recorded in Schenker's diary at OJ 3/8, p. 2756, July 17, 1926: "Von Dahms (Br.): dankt für das Jahrbuch, wird darüber in Schwers Zeitung, Berlin, schreiben; – reist anfangs August nach Berlin, um den Almanach in Bewegung zu setzen." ("From Dahms (letter): thanks for the Yearbook, will write about it in Schwers's periodical in Berlin; – he is travelling to Berlin at the beginning of August, to set the almanac in motion.").

2 Schenker's Das Meisterwerk in der Musik, vol. 1, though dated 1925, was actually published in June 1926 (Munich: Drei Masken Verlag; see OC 54/90, June 23, 1926).

3 Dahms's reviews of Das Meisterwerk (vols. 1 and 2), which appeared in the Allgemeine Musikzeitung, can be found in Schenker's scrapbook at OC 2/pp. 72 and 75.

4 Walter Dahms, ed., Der Musikus-Almanach (Berlin: Panorama-Verlag, 1927).

Commentary

Format
3p letter, holograph message, signature, and postscript
Provenance
Schenker, Heinrich (document date-1935)-- Schenker, Jeanette (1935-c.1942)--Ratz, Erwin (c.1942-c.1955)--Jonas, Oswald (c.1955-1978)--University of California, Riverside (1978--)
Rights Holder
Heirs of Walter Dahms, published here with kind permission.
License
Permission to publish granted by principal heir, Dahms's grand daughter, Cristina Texeio Coelho, August 12, 2009. Any claim to intellectual rights on this document should be addressed to the Schenker Correspondence Project, Faculty of Music, University of Cambridge, at schenkercorrespondence [at] mus (dot) cam (dot) ac (dot) uk.

Digital version created: 2012-03-27
Last updated: 2012-03-27