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OJ 10/3, [128] - Handwritten picture postcard from Deutsch to Schenker, dated May 25, 1930
{recto}
[printed:] ⇧ Postkarte [picture: mountains with valley, captioned: “Semmering, Niederösterr.”] [Absender:] ⇧ Deutsch II. Böcklinstr. 26 [An:] Herrn Dr. Heinrich Schenker Wien III. Keilgasse 8 {verso} ⇧ Wien, 25. V. 30 Lieber verehrter Herr Doktor! 1 Ihre Freude und Zuversicht teile ich herzlichst. 2 Bitte, senden Sie mir womöglich den Artikel aus der „Deutschen Allgemeinen Zeitung“, den ich bisher nicht erhalten habe, als Drucksache. NB. Die Philharmoniker enttäuschen mich wieder sehr. Sie haben mir nun auch das erste Ser.–Programm verdorben. Zuerst hieß es in dem späten Einspruch: man darf nicht so viel Kuriosa bringen, mehr Bekanntes, Bewährtes. Dann ergab sich, daß sie für ihre Grammophon-Platten dabei Reklame machen wollen. Also statt der zu düstern Brahms-Ser. (von der ich noch die Menuette zu retten hoffe) eine Mozart-Sinfonie, denn ohne Sinf. gäbe es – plötzlich! – kein rechtes Phil.-Programm. Statt des Notturnos für vier Orchester, bei dem sie wegen der Dislozierung Solistenhonorare {recto} beansprüchen müßten(!), eine „Ouvertüre“ von Haydn. Statt des Contredanses von Mozart den Türkischen Marsch. Ich streiche meinen Namen vom Programm. Heger, der erst zurückkommt, wird wohl den Republikanern nachgeben müßen. 3 © Transcription William Drabkin, 2023 |
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[printed:] ⇧ Postcard [picture: mountains with valley, captioned: “Semmering, Lower Austria”] [From:] ⇧ Deutsch [Vienna] II. Böcklinstraße 26 [To:] Dr. Heinrich Schenker Keilgasse 8 Vienna III {verso} ⇧ Vienna, May 25, 1930 Dear revered Dr. [Schenker], 1 I share your joy and confidence most cordially. 2 Please send me, if possible, the article from the Deutsche Allgemeine Zeitung , which I have not yet received, as printed papers. N.B. The Philharmonic Orchestra has again disappointed me greatly. It has now ruined even the first evening concert program. At first a late objection was made: there should not be so many curiosities, more well-known pieces which have stood the test of time. Then it turned out that it wanted to use the program to advertise its phonograph records. Thus instead of the Brahms serenade, which was too somber (I am still hoping to rescue the minuets from it), a symphony by Mozart, for without a symphony it would – suddenly, – not be a proper Philharmonic concert program. Instead of the Notturno for four orchestras, which would require soloists’ fees on account of the spatial deployment (!), {recto} an “overture” by Haydn. Instead of Mozart’s country dances, his Turkish March. I am going to strike my name from the program. Heger, who has just returned [from London], will probably give in to the republicans. 3 © Translation William Drabkin, 2023 |
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[printed:] ⇧ Postkarte [picture: mountains with valley, captioned: “Semmering, Niederösterr.”] [Absender:] ⇧ Deutsch II. Böcklinstr. 26 [An:] Herrn Dr. Heinrich Schenker Wien III. Keilgasse 8 {verso} ⇧ Wien, 25. V. 30 Lieber verehrter Herr Doktor! 1 Ihre Freude und Zuversicht teile ich herzlichst. 2 Bitte, senden Sie mir womöglich den Artikel aus der „Deutschen Allgemeinen Zeitung“, den ich bisher nicht erhalten habe, als Drucksache. NB. Die Philharmoniker enttäuschen mich wieder sehr. Sie haben mir nun auch das erste Ser.–Programm verdorben. Zuerst hieß es in dem späten Einspruch: man darf nicht so viel Kuriosa bringen, mehr Bekanntes, Bewährtes. Dann ergab sich, daß sie für ihre Grammophon-Platten dabei Reklame machen wollen. Also statt der zu düstern Brahms-Ser. (von der ich noch die Menuette zu retten hoffe) eine Mozart-Sinfonie, denn ohne Sinf. gäbe es – plötzlich! – kein rechtes Phil.-Programm. Statt des Notturnos für vier Orchester, bei dem sie wegen der Dislozierung Solistenhonorare {recto} beansprüchen müßten(!), eine „Ouvertüre“ von Haydn. Statt des Contredanses von Mozart den Türkischen Marsch. Ich streiche meinen Namen vom Programm. Heger, der erst zurückkommt, wird wohl den Republikanern nachgeben müßen. 3 © Transcription William Drabkin, 2023 |
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[printed:] ⇧ Postcard [picture: mountains with valley, captioned: “Semmering, Lower Austria”] [From:] ⇧ Deutsch [Vienna] II. Böcklinstraße 26 [To:] Dr. Heinrich Schenker Keilgasse 8 Vienna III {verso} ⇧ Vienna, May 25, 1930 Dear revered Dr. [Schenker], 1 I share your joy and confidence most cordially. 2 Please send me, if possible, the article from the Deutsche Allgemeine Zeitung , which I have not yet received, as printed papers. N.B. The Philharmonic Orchestra has again disappointed me greatly. It has now ruined even the first evening concert program. At first a late objection was made: there should not be so many curiosities, more well-known pieces which have stood the test of time. Then it turned out that it wanted to use the program to advertise its phonograph records. Thus instead of the Brahms serenade, which was too somber (I am still hoping to rescue the minuets from it), a symphony by Mozart, for without a symphony it would – suddenly, – not be a proper Philharmonic concert program. Instead of the Notturno for four orchestras, which would require soloists’ fees on account of the spatial deployment (!), {recto} an “overture” by Haydn. Instead of Mozart’s country dances, his Turkish March. I am going to strike my name from the program. Heger, who has just returned [from London], will probably give in to the republicans. 3 © Translation William Drabkin, 2023 |
Footnotes1 Receipt of this postcard is recorded in Schenker’s diary for May 26, 1930: “Von Deutsch (K.): abscheuliches Betragen der Philharmoniker, die das Programm ins gemeine ändern; er werde seinen Namen streichen,” (“From Deutsch (postcard), abominable treatment by the Philharmonic, which has changed the program into something vulgar; he will cross out his name,”). 2 Schenker’s diary entries of May 24 show that he had just arranged a meeting with the music calligrapher Georg Tomay (concerning the illustrations for the “Eroica” analysis) and had sent Deutsch an express postcard about this. 3 The May 30 issue of Radio-Wien still shows the program for June 1, including the Brahms Serenade, Op. 11, and Mozart’s Notturno, K. 286, for four orchestras. |
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Commentary
Digital version created: 2023-03-26 |