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OJ 15/15,[C] - Handwritten letter from Weisse to Schenker, undated [October 31, 1913]
Von Ihnen heimkehrend, gleich Walzer No 11 2 beanzapfelt. 3 Meine nun das Richtige getroffen zu haben! Ihrem Wunsche gemäss habe ich den 2. Teil in Hdur nach Erledigung der mittleren Episode untersucht, und erkannte eine prächtige Entfaltung des „H“ durch Benützung meistmöglicher Stufen. Meiner Meinung nach ist der 4. Takt 4 nicht als Stufe zu betrachten und glaube ich seinen ganzen Reiz darin zu finden[,] dass er als Durchgang Physiognomie einer Stufe gewinnt. In ihm nichts andres als Durchgang zu sehen, ist Resultat mancher Beobachtungen: {2} 1.) Sah ich im Basse wie am F Tat bezeichnet das Bass h des 3. Taktes über ais sich nach gis fallen. 2.) Parallel hiezu die Tenorstimme in der rechten Hand von d[is] — über cis nach his; wobei zu bemerken wäre, dass in
dem fraglichen 4. Takt das Sopran fis So aber bildet der 4[.] Takt eine Reizvolle Hemmung des Aufschwunges von 1. zu 6. Stufe! Von dieser zur II. u. im Achten Takt dieselben Erscheinungen:
und in der rechten Hand unter denselben Erscheinungen Weg von e–dis–cisis–. Selbe Bogenführung. (I–VI.) im 4. Takt. Paralleler Stufengang II–VII im 8. Takt.
{4} Die folgenden Stufen: Wenden wir unsre Blicke nun zu dem Beginne des Walzers, können wir folgendermassen schliessen: Auch hier gilt der 4. Takt nicht als andere Stufe sondern das a im Basses ist als steckengebliebener Durchgang vom vorhergehenden h – zum nächstfolgenden Tone anzusehen! Was aber ein Ausgesprochenes H dur gestattete, versagt hier die plötzlich eintretende
Modulation
im 5. Takte, die sich gleichsam noch schnell
besinnt und vor dem g das eintreffen müsste das
Durchgang a zum Stützpunkt einer Stufe erhebt
und adelt[,] um, Hoffe Sie mit meiner Auseinandersetzung zufrieden und grüsse Sie allerherzlichst © Transcription William Drabkin, 2008, 2019 |
Returning home after seeing you, I immediately tackled 3 the Waltz, Op. 39, No. 11. 2 I think I have hit upon the correct solution. Following your suggestion, I investigated the second part in B major, after the middle episode has run its course, and recognized a magnificent unfolding of "B" by the utilization of as many scale-degrees as possible. In my opinion, the m. 4 4 should not be regarded as a scale-degree, and I believe I have discovered that its entire appeal in the fact that, as a passing harmony, it gains the physiognomy of a scale-degree. That it should be seen as nothing more than a passing harmony is the result of several observations: {2} 1.) I saw in the bass, as it is in fact indicated, the bass B of m. 3 descending through Aě to Gě. 2.) Parallel to this, the tenor voice in the right hand moves from dě by way of cě to bě, whereby one may note that in
the problematic m. 4 the soprano fě
In this way, however, m. 4 would create an appealing hindrance to the ascent from scale-degrees I to VI! From this point the music moves to II, and in m. 8 the same manifestations:
and in the right hand, with the same manifestations, [the] path e–dě–cě ě. The same slurring. I–VI in the fourth measure; parallel scale-degrees II–VII in m. 8.
{4} The following scale-degrees: If we now turn to the beginning of the waltz, we can conclude as follows: Here, too, the m. 4 is not a new scale-degree; rather, the A in the bass should be regarded as a stationary passing harmony, proceeding from B to the tone that follows! But what had permitted a definite B major is denied by the sudden
modulation
in m. 5, which, so to speak, thinks things over
quickly and, before the entry of G, had to raise and
ennoble the passing A to the rank of support-point of a
scale-degree, in order to carry out Hope that you are satisfied with my explanation, I send you my most cordial greetings. © Translation William Drabkin, 2008, 2019 |
Von Ihnen heimkehrend, gleich Walzer No 11 2 beanzapfelt. 3 Meine nun das Richtige getroffen zu haben! Ihrem Wunsche gemäss habe ich den 2. Teil in Hdur nach Erledigung der mittleren Episode untersucht, und erkannte eine prächtige Entfaltung des „H“ durch Benützung meistmöglicher Stufen. Meiner Meinung nach ist der 4. Takt 4 nicht als Stufe zu betrachten und glaube ich seinen ganzen Reiz darin zu finden[,] dass er als Durchgang Physiognomie einer Stufe gewinnt. In ihm nichts andres als Durchgang zu sehen, ist Resultat mancher Beobachtungen: {2} 1.) Sah ich im Basse wie am F Tat bezeichnet das Bass h des 3. Taktes über ais sich nach gis fallen. 2.) Parallel hiezu die Tenorstimme in der rechten Hand von d[is] — über cis nach his; wobei zu bemerken wäre, dass in
dem fraglichen 4. Takt das Sopran fis So aber bildet der 4[.] Takt eine Reizvolle Hemmung des Aufschwunges von 1. zu 6. Stufe! Von dieser zur II. u. im Achten Takt dieselben Erscheinungen:
und in der rechten Hand unter denselben Erscheinungen Weg von e–dis–cisis–. Selbe Bogenführung. (I–VI.) im 4. Takt. Paralleler Stufengang II–VII im 8. Takt.
{4} Die folgenden Stufen: Wenden wir unsre Blicke nun zu dem Beginne des Walzers, können wir folgendermassen schliessen: Auch hier gilt der 4. Takt nicht als andere Stufe sondern das a im Basses ist als steckengebliebener Durchgang vom vorhergehenden h – zum nächstfolgenden Tone anzusehen! Was aber ein Ausgesprochenes H dur gestattete, versagt hier die plötzlich eintretende
Modulation
im 5. Takte, die sich gleichsam noch schnell
besinnt und vor dem g das eintreffen müsste das
Durchgang a zum Stützpunkt einer Stufe erhebt
und adelt[,] um, Hoffe Sie mit meiner Auseinandersetzung zufrieden und grüsse Sie allerherzlichst © Transcription William Drabkin, 2008, 2019 |
Returning home after seeing you, I immediately tackled 3 the Waltz, Op. 39, No. 11. 2 I think I have hit upon the correct solution. Following your suggestion, I investigated the second part in B major, after the middle episode has run its course, and recognized a magnificent unfolding of "B" by the utilization of as many scale-degrees as possible. In my opinion, the m. 4 4 should not be regarded as a scale-degree, and I believe I have discovered that its entire appeal in the fact that, as a passing harmony, it gains the physiognomy of a scale-degree. That it should be seen as nothing more than a passing harmony is the result of several observations: {2} 1.) I saw in the bass, as it is in fact indicated, the bass B of m. 3 descending through Aě to Gě. 2.) Parallel to this, the tenor voice in the right hand moves from dě by way of cě to bě, whereby one may note that in
the problematic m. 4 the soprano fě
In this way, however, m. 4 would create an appealing hindrance to the ascent from scale-degrees I to VI! From this point the music moves to II, and in m. 8 the same manifestations:
and in the right hand, with the same manifestations, [the] path e–dě–cě ě. The same slurring. I–VI in the fourth measure; parallel scale-degrees II–VII in m. 8.
{4} The following scale-degrees: If we now turn to the beginning of the waltz, we can conclude as follows: Here, too, the m. 4 is not a new scale-degree; rather, the A in the bass should be regarded as a stationary passing harmony, proceeding from B to the tone that follows! But what had permitted a definite B major is denied by the sudden
modulation
in m. 5, which, so to speak, thinks things over
quickly and, before the entry of G, had to raise and
ennoble the passing A to the rank of support-point of a
scale-degree, in order to carry out Hope that you are satisfied with my explanation, I send you my most cordial greetings. © Translation William Drabkin, 2008, 2019 |
Footnotes1 Receipt of this letter is not recorded in Schenker's diary. The editorial dating is based on reasoning contained in footnote 2.
2 Weisse's studies of Brahms waltzes as represented in the lessonbooks extended from March
7 to October 30, 1913. Op. 39, No. 11 is discussed in the lessonbook notes for Monday
October 27 ("Brahms Walzer Hm T 9, Wechselnoten-Harmonie" ‒ "Brahms Waltz in B minor,
measure 9 changing-note harmony") [no mention of Brahms on Tuesday October 28] and
Thursday October 30 ("Noch einmal Brahms Hm Walzer, T. 8‒9" ‒ "Brahms B minor waltz once
again, measures 8‒9"). This would suggest that he came home from his lesson on the 30th,
worked on No. 11 on Friday 31st, writing to Schenker that evening. The possibility
nevertheless exists that he wrote on the evening of Friday 24th as a result of something
Schenker said on the 23rd that was not recorded in the lessonbook. 3 The word beanzapfen means "to tap" (a barrel, a tree, a telephone line). 4 i.e. measure 4 of the B major portion of the middle section, which is m. 12 of the middle section, and m. 28 of the entire piece. 5 Weisse appears to have inserted a question-mark and end-parenthesis directly after "fis moll" (fě minor"), as if to suggest that he would like confirmation that his interpretation is correct. |
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Commentary
Digital version created: 2019-10-20 |