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WSLB 21 - Handwritten letter from Schenker to Hertzka (UE), dated September 30, 1908
[UE: date stamp, upside down:]
⇧ Eingegangen ...... Beantwortet [in pencil, right way up:] ⇧ 1.X.08 Popper [UE receipt stamp:] ⇧ 7879 ⇧ Sehr geehrter Herr Direktor! 1 Wir kommen noch nicht zur Ruhe. 2 Zunächst Dank für Ihre Versendung von No. 584 [recte 548] an Prof. Röntgen . Ein Amsterdamer Künstler, Herr Andriessen , der soeben eine Tournée nach Berlin etc. antritt, hatte heute Gelegenheit, mich durch Zufall kennen zu lernen, u. freute sich sehr, den Autor der „ Ornam. “ kennen zu lernen, die in der Direktionskanzlei des H. Daniel de Lange im Amsterdamer Konservatorium 3 auf dem Tische zur Ansicht der Gäste seit Jahren liegt. Ich darf daraus wohl auf eine gute Schätzung meiner Arbeit seitens des Anstaltsdirektors, H. de Lange 4 schließen. Und da meine ich, daß es sehr angebracht wäre, daß Sie dem genannten Direktor die II. Aufl. aus Eigenem einsenden, zumal soeben von Br & Härtel ein Riesenwerk zum selben Thema erschienen ist. 5 Der Fortschritt meiner Arbeit wird den Direktor in seiner Schätzung nur bestätigen, u. es wird ihn die Aufmerksamkeit {2} seitens Ihres Institutes sehr erfreuen. Die Konkurrenz mit dem Berliner Riesenwerk fürchte ich ganz u. gar nicht, zumal Prof. Rudorff , der das Vorwort im Auftrage der Akademie schrieb, selbst eher auf meiner Seite zu stehen scheint 6 (der Briefen nach. 7 ). Beiliegende Karte 8 soll die Willigkeit des Hauses Br. & H. dartun, selbst beim Kostenpreis von 12 M. für die Verbreitung des Berliner Werkes zu sorgen. Vergessen Sie nicht an das Blatt! 9 Daß nach anstandslosen 3 Korrekturen, die niemals diesen Fehler zu Tage brachten, plötzlich ein so störender neuer auftaucht, ist doch seltsam. Thun Sie es bitte. Mit nochmals Dank. © Transcription Ian Bent, 2004, 2016 |
[UE: date stamp, upside down:]
⇧ Received ...... Answered [in pencil, right way up:] ⇧ 1.X.08 Popper [UE receipt stamp:] ⇧ 7879 ⇧ Dear Director, 1 We are not finished yet. 2 First of all, thank you for sending U.E. No. 584 [recte 548] to Professor Röntgen. An Amsterdam [concert] artist, Mr. Andriessen, who is just embarking on a tour to Berlin, etc., happened to encounter me today by accident, and was delighted to meet the author of Ornamentation , which has been lying on a table in the administrative office of Mr Daniel de Lange in the Amsterdam Conservatory 3 for years for visitors to look at. I venture to conclude from this that the Mr. de Lange, the Director of the institution, 4 views my work favorably. Hence I think it would be entirely appropriate if on your own initiative you were to send the second edition to the Director, particularly as a voluminous work on the same subject has just been released by Breitkopf & Härtel. 5 The progress of my work will only confirm the Director in his favorable estimation, and the attention {2} to his institution will please him greatly. I have absolutely no fears about the timing of the big Berlin work, especially since Professor Rudorff, who at the behest of the Academy wrote the Foreword himself, appears to be on my side 6 (to judge from his letters 7 ). The enclosed postcard 8 ought to be proof enough that the publisher Breitkopf & Härtel are prepared to take care of the dissemination of the Berlin work, even by offering it at a price as low as 12 Marks. Don't forget the [corrigenda] sheet! 9 It is indeed strange that after three unproblematic proof stages had failed ever to bring this error to light, a new [error] as confusing as this should suddenly surface. Please do it. With profuse thanks. © Translation Ian Bent, 2004, 2016 |
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⇧ Eingegangen ...... Beantwortet [in pencil, right way up:] ⇧ 1.X.08 Popper [UE receipt stamp:] ⇧ 7879 ⇧ Sehr geehrter Herr Direktor! 1 Wir kommen noch nicht zur Ruhe. 2 Zunächst Dank für Ihre Versendung von No. 584 [recte 548] an Prof. Röntgen . Ein Amsterdamer Künstler, Herr Andriessen , der soeben eine Tournée nach Berlin etc. antritt, hatte heute Gelegenheit, mich durch Zufall kennen zu lernen, u. freute sich sehr, den Autor der „ Ornam. “ kennen zu lernen, die in der Direktionskanzlei des H. Daniel de Lange im Amsterdamer Konservatorium 3 auf dem Tische zur Ansicht der Gäste seit Jahren liegt. Ich darf daraus wohl auf eine gute Schätzung meiner Arbeit seitens des Anstaltsdirektors, H. de Lange 4 schließen. Und da meine ich, daß es sehr angebracht wäre, daß Sie dem genannten Direktor die II. Aufl. aus Eigenem einsenden, zumal soeben von Br & Härtel ein Riesenwerk zum selben Thema erschienen ist. 5 Der Fortschritt meiner Arbeit wird den Direktor in seiner Schätzung nur bestätigen, u. es wird ihn die Aufmerksamkeit {2} seitens Ihres Institutes sehr erfreuen. Die Konkurrenz mit dem Berliner Riesenwerk fürchte ich ganz u. gar nicht, zumal Prof. Rudorff , der das Vorwort im Auftrage der Akademie schrieb, selbst eher auf meiner Seite zu stehen scheint 6 (der Briefen nach. 7 ). Beiliegende Karte 8 soll die Willigkeit des Hauses Br. & H. dartun, selbst beim Kostenpreis von 12 M. für die Verbreitung des Berliner Werkes zu sorgen. Vergessen Sie nicht an das Blatt! 9 Daß nach anstandslosen 3 Korrekturen, die niemals diesen Fehler zu Tage brachten, plötzlich ein so störender neuer auftaucht, ist doch seltsam. Thun Sie es bitte. Mit nochmals Dank. © Transcription Ian Bent, 2004, 2016 |
[UE: date stamp, upside down:]
⇧ Received ...... Answered [in pencil, right way up:] ⇧ 1.X.08 Popper [UE receipt stamp:] ⇧ 7879 ⇧ Dear Director, 1 We are not finished yet. 2 First of all, thank you for sending U.E. No. 584 [recte 548] to Professor Röntgen. An Amsterdam [concert] artist, Mr. Andriessen, who is just embarking on a tour to Berlin, etc., happened to encounter me today by accident, and was delighted to meet the author of Ornamentation , which has been lying on a table in the administrative office of Mr Daniel de Lange in the Amsterdam Conservatory 3 for years for visitors to look at. I venture to conclude from this that the Mr. de Lange, the Director of the institution, 4 views my work favorably. Hence I think it would be entirely appropriate if on your own initiative you were to send the second edition to the Director, particularly as a voluminous work on the same subject has just been released by Breitkopf & Härtel. 5 The progress of my work will only confirm the Director in his favorable estimation, and the attention {2} to his institution will please him greatly. I have absolutely no fears about the timing of the big Berlin work, especially since Professor Rudorff, who at the behest of the Academy wrote the Foreword himself, appears to be on my side 6 (to judge from his letters 7 ). The enclosed postcard 8 ought to be proof enough that the publisher Breitkopf & Härtel are prepared to take care of the dissemination of the Berlin work, even by offering it at a price as low as 12 Marks. Don't forget the [corrigenda] sheet! 9 It is indeed strange that after three unproblematic proof stages had failed ever to bring this error to light, a new [error] as confusing as this should suddenly surface. Please do it. With profuse thanks. © Translation Ian Bent, 2004, 2016 |
Footnotes1 Neither the writing of this letter nor the encounter with Willem Andriessen referred to in this letter is recorded in Schenker's diary. 2 i.e. with sending out copies of Schenker's edition of C. P. E. Bach, Klavierwerke , the subject of the last few letters. 3 "Daniel ... Konservatorium" underlined heavily in crayon. 4 "Anstaltsdirektors ... Lange" ("De Lange ... institution") underlined heavily in crayon. 5 A. Beyschlag, Die Ornamentik der Musik (Leipzig: Breitkopf & Härtel, 1908). Schenker later in this letter calls it the "big Berlin work" (Berliner Riesenwerk) and "Berlin work" ‒ it was 285 pages long. Beyschlag had been in Berlin since 1902, and had been granted professorial title in 1907. See also WSLB 77, June 21, 1911. 6 Schenker clearly considers there to be rivalry between his work and that of Beyschlag. 7 Rudorff, in OJ 13/37, [2], September 12, 1908, says of Beyschlag's book: "Ich selbe habe im Auftrag der Akademie ein kurzes Vorwort dazu geschrieben." ("I myself at the behest of the Academy wrote a short Foreword to it."). 8 Presumably a card advertising publication: the card is not included with WSLB 21 or in OC 52. 9 For the 2nd edition of Beitrag zur Ornamentik (1908). |
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Commentary
Digital version created: 2016-06-30 |