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WSLB 75 - Handwritten letter from Schenker to Hertzka (UE), dated May 17, 1911
Das Manuscript 1 habe ich nun fertiggestellt u: ich werde mir erlauben, es Ihnen morgen, spätestens übermorgen persönlich zu übergeben. Es ist, wie Sie sehen werden, ein großes Werk geworden, u. gegen Jedermann, sei es welcher Observanz immer, sage ich es laut: Ein wahreres, würdigeres Werk gab es in dieser Art bisher sicher nicht, u. auch kein besseres kann mehr nachfolgen. Es wird den Verlag u. den Autor ehren, vorausgesetzt, daß Sie für das Werk mit derselber Überzeugung eintreten, wie z.B. für die Schönberg ’s, 2 Mayrhofer ’s 3 e tutti quanti. Bald, bald wird es ja tagen, u. dann wird man deutlicher sehen, ob nicht vielmehr ich den „Fortschritt“ bedeute, u. die schreibeunkundigen Krakehler nur den üppigsten „Rückschritts“rausch (freilich mit guten Ermahnen!) vorstellen. {2} Über die Einteilung des Werkes, Druck u.s.w. Alles mündlich. Bei dieser Gelegenheit muß ich Ihnen wohl auch mitteilen, daß H. Dir. Bopp mir vor einiger Zeit schrieb u. mir bei Gelegenheit meines Besuches mir ein durchaus günstiges Resultat bezüglich der schon seit so vielen Jahren schwebenden Bach - u. Beeth. Ausgabe 4 in Aussicht stellte: Präsid. Wiener wäre dafür u. wollte mich sprechen. Dazu ist es leider noch nicht gekommen. Vielleicht ergibt sich heute die Gelegenheit, da ich soeben eine Einladung von Dir. Bopp erhalte zu einem Vortragsabend (Johannesgasse), an dem auch den beiden Bach -Manuscriptkonzerte u. Händel (in meiner Bearbeitung) aufgeführt werden. Schade, daß Sie nicht dabei sind. Meinen Sie nicht, daß es für Schul- u. Renaissance-Zwecke von Nützen wäre, wenn Sie die Partituren publizieren wollten? (Diese Sachen {3} könnte ich Ihnen, tref der großen Arbeit, die ich darauf verwendete, billig abgeben). Doch, wie gesagt, Näheres mündlich. © Transcription Ian Bent, 2006, 2020 |
I have now completed the manuscript, 1 and I will take the liberty of handing it over to you in person tomorrow or at the latest the day after tomorrow. It has, as you will see, become a voluminous work, and I will say it loud and clear to anyone, of whatever persuasion: there has certainly been no truer, more deserving work of this type up to now, nor will any better work succeed it. It will do honor to the publisher and author, provided that you champion the work with the same degree of conviction that you have done, e.g., with those by Schoenberg, 2 Mayrhofer 3 and rest of them. Soon, soon the day will surely dawn when people will see more clearly whether it is not I who in fact stand for "progress" whereas those scribblers, incapable of writing, represent nothing but the most presumptious racket of "regress" (admittedly with good warning!). {2} As to the internal organization of the work, the printing, etc., we can discuss all that when we meet. I really must take this opportunity to let you know that Director Bopp wrote to me a while ago, and when I visited him envisioned a thoroughly favorable outcome regarding the Bach and Beethoven edition that has been back and forth for so many years: 4 President Wiener was for it, and wanted to speak to me. Regrettably, nothing has yet come of it. An opportunity may perhaps be opening up today, since I am just in receipt of an invitation from Director Bopp to an evening performance (Johannesgasse) at which the two Bach concertos in manuscript and Handel (in my arrangement) will be performed. It is a pity you will not be there. Don't you think that it would be beneficial for school purposes and in the interests of the revival if you were to publish the scores? {3} (I could easily supply you these items, thanks to the great amount of work that I devoted to them.) So, as I said, more detail when we meet. © Translation Ian Bent, 2006, 2020 |
Das Manuscript 1 habe ich nun fertiggestellt u: ich werde mir erlauben, es Ihnen morgen, spätestens übermorgen persönlich zu übergeben. Es ist, wie Sie sehen werden, ein großes Werk geworden, u. gegen Jedermann, sei es welcher Observanz immer, sage ich es laut: Ein wahreres, würdigeres Werk gab es in dieser Art bisher sicher nicht, u. auch kein besseres kann mehr nachfolgen. Es wird den Verlag u. den Autor ehren, vorausgesetzt, daß Sie für das Werk mit derselber Überzeugung eintreten, wie z.B. für die Schönberg ’s, 2 Mayrhofer ’s 3 e tutti quanti. Bald, bald wird es ja tagen, u. dann wird man deutlicher sehen, ob nicht vielmehr ich den „Fortschritt“ bedeute, u. die schreibeunkundigen Krakehler nur den üppigsten „Rückschritts“rausch (freilich mit guten Ermahnen!) vorstellen. {2} Über die Einteilung des Werkes, Druck u.s.w. Alles mündlich. Bei dieser Gelegenheit muß ich Ihnen wohl auch mitteilen, daß H. Dir. Bopp mir vor einiger Zeit schrieb u. mir bei Gelegenheit meines Besuches mir ein durchaus günstiges Resultat bezüglich der schon seit so vielen Jahren schwebenden Bach - u. Beeth. Ausgabe 4 in Aussicht stellte: Präsid. Wiener wäre dafür u. wollte mich sprechen. Dazu ist es leider noch nicht gekommen. Vielleicht ergibt sich heute die Gelegenheit, da ich soeben eine Einladung von Dir. Bopp erhalte zu einem Vortragsabend (Johannesgasse), an dem auch den beiden Bach -Manuscriptkonzerte u. Händel (in meiner Bearbeitung) aufgeführt werden. Schade, daß Sie nicht dabei sind. Meinen Sie nicht, daß es für Schul- u. Renaissance-Zwecke von Nützen wäre, wenn Sie die Partituren publizieren wollten? (Diese Sachen {3} könnte ich Ihnen, tref der großen Arbeit, die ich darauf verwendete, billig abgeben). Doch, wie gesagt, Näheres mündlich. © Transcription Ian Bent, 2006, 2020 |
I have now completed the manuscript, 1 and I will take the liberty of handing it over to you in person tomorrow or at the latest the day after tomorrow. It has, as you will see, become a voluminous work, and I will say it loud and clear to anyone, of whatever persuasion: there has certainly been no truer, more deserving work of this type up to now, nor will any better work succeed it. It will do honor to the publisher and author, provided that you champion the work with the same degree of conviction that you have done, e.g., with those by Schoenberg, 2 Mayrhofer 3 and rest of them. Soon, soon the day will surely dawn when people will see more clearly whether it is not I who in fact stand for "progress" whereas those scribblers, incapable of writing, represent nothing but the most presumptious racket of "regress" (admittedly with good warning!). {2} As to the internal organization of the work, the printing, etc., we can discuss all that when we meet. I really must take this opportunity to let you know that Director Bopp wrote to me a while ago, and when I visited him envisioned a thoroughly favorable outcome regarding the Bach and Beethoven edition that has been back and forth for so many years: 4 President Wiener was for it, and wanted to speak to me. Regrettably, nothing has yet come of it. An opportunity may perhaps be opening up today, since I am just in receipt of an invitation from Director Bopp to an evening performance (Johannesgasse) at which the two Bach concertos in manuscript and Handel (in my arrangement) will be performed. It is a pity you will not be there. Don't you think that it would be beneficial for school purposes and in the interests of the revival if you were to publish the scores? {3} (I could easily supply you these items, thanks to the great amount of work that I devoted to them.) So, as I said, more detail when we meet. © Translation Ian Bent, 2006, 2020 |
Footnotes1 i.e. the manuscript of his monograph Beethovens Neunte Sinfonie , which he handed over to UE the next day. Schenker's diary for May 18, 1911 records: "Die Monographie über die „IX. Symph.“ nach mehrmonatlicher Arbeit an „U.E.“ endlich abgeliefert. Erster u. größerer sachlich begründeter Vorstoß gegen Rich. Wagner endlich in Erfüllung gegangen! Was man nun zu den Gründen sagen wird, die ich dort vorbrachte?" ("The monograph on the Ninth Symphony finally delivered to Universal Edition after several months of work. First and weightier, more objectively based assault on Richard Wagner finally brought to completion! What will people now say to the grounds that I have put forward there?"). 2 UE published Schoenberg’s Drei Klavierstücke, Op. 11 and the Second String Quartet, Op.10 (UE 2991 and 2993) on October 4/7 1910, the Sechs Orchesterlieder, Op. 8 (voice and piano: UE 3041–46), and Pelleas und Melisande (score: UE 3370) in 1911, and his Harmonielehre in 1911. 3 Robert Mayerhofer, Der Kunstklang, vol. I Das Problem der Durdiatonik (UE 2798, 1910). 4 Reference is to the plan, first mooted by Hertzka at a meeting with Schenker on October 14, 1910, to publish the last five Beethoven sonatas and Part II of the Well-tempered Clavier (the latter a residue of an earlier plan dating from December 1908, which Schenker had declined) in alternate years; mentioned in WSLB 68, October 21, 1910 (when Schenker had discussed it direct with Bopp). The plan was, however, dependent on a subvention from the Austrian Ministry of Education that was never forthcoming. |
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Commentary
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