20. IV. 15

Fl. zu Tisch. —

Schönberg führt unter dem Titel von „Idealismus“ eine wahre Orgie von auf Unfähigkeit basierter Gesinnungslosigkeit auf. Ehe er auch nur eine einzige Propbe seiner Dirigierkunst abgelegt hat, kompromitiert [sic] er alle diejenigen Dirigenten, die das Werk bereits dirigiert haben. (Mir selbst nimmt man die Heftigkeit sogar nach erbrachten Beweisen übel, Herrn Schönberg aber, dessen Gesinnungslosigkeit ebenso gesinnungsloses Pack besser als meine Ideen versteht, wird die Frechheit auch a conto zugebilligt.)

Die Borniertheit des Publikums u. der Presse geht so weit, nicht einmal zu bemerken, daß sich mit dem lançierten Idealismus die lumpige Art der Vorproben durchaus nicht deckt, denn diese leitete stellvertretend Professor Schreker, so daß Herr Schönberg zur Betätigung seines Idealismus blos drei Proben selbst in Anspruch nehmen konnte, während z. B. Ochs zahllose Proben durchführt auch dort, wo er nicht erst mit Reklame eigens auf die bevorstehende Heldentat der Reproduktion aufmerksam macht. – Mit großem Geschick weiß auch Herr Schönberg von meinem Werke über die „IX.“ abzulenken, indem er als allenfalls benutze Quelle Mahlers Retouchen bezeichnet. 1 Von einem Schüler [note in margin] Schenker probably received detailed information about the organization of the concert from his pupil Paul Breisach, who was for a time also a pupil of Franz Schreker's. We learn of Breisach's leaving Schreker from a letter from Berg to Schoenberg dated February 17, 1915: http://archive.schoenberg.at/letters/search_show_letter.php?ID_Number=10156 erfahre ich, daß eine überaus reiche Freundin der Wittwe Mahlers die Kosten der idealistischen Expedition Schönbergs gedeckt hat, so daß im Grunde nur sie allein die Idealistin im Bunde war 3 – freilich eine bornierte Idealistin, über die mit Recht die Nemesis in der Art hereingebrochen ist, daß sie um ihr Geld u. Schönberg um sein Renomé [sic] gekommen ist, also zwei Schäden mit einem Schlag. – Ob die Wittwe Mahler interveniert hat, weil sie die Retouchen Mahlers an den Verleger bringen wollte, kann ich nicht beurteilen, doch möchte ich die Hypothese zumindest nicht zurückweisen.

*

Religion. Die Menschen brauchen aus Gründen der Unfähigkeit u. aus Bequemlichkeitssucht nur ein Einmaliges u. dann alle Tage Wiederholbares; daher wird alles, was auf den Gottesbegriff, der [recte die] Menschen- und Nächstenliebe sich bezieht, auf die kürzeste Betformel (gebracht) reduziert, die dann seit Jahrtausenden geplärrt wird.

*

{916}

© Transcription Marko Deisinger.

April 20, 1915.

Floriz at lunch. —

Schoenberg undertakes a veritable orgy of thoughtlessness based on inability, under the rubric of "idealism". Before he has even taken a first step in the art of conducting, he brings shame upon all those conductors who have already conducted the work. (I myself am criticized for the severity [of my criticisms] even after given proof of them; but Mr. Schoenberg, whose thoughtlessness is better understood by the thoughtless people than my ideas are, will pay the price of his insolence.)

The blinkeredness of the public and of the press goes so far as to fail even to notice that the shabby handling of the preliminary rehearsals does not at all square with the idealism that has been launched; for Professor Schreker deputized for him in these, so that Mr. Schoenberg himself was able to exert his idealism by availing himself merely of three rehearsals, whereas, for example, Ochs conducts countless rehearsals even when he does not make a point of advertising the forthcoming heroic act of reproduction with a printed notice. – And Mr. Schoenberg can steer himself away from my study of [Beethoven's] Ninth with great dexterity by indicating that the only source he used was Mahler's retouchings of the score. 1 I discover from a pupil 2 that a very wealthy friend of Mahler's widow covered the costs of Schoenberg's idealistic expedition, so that she alone was the only idealist in the group 3 – admittedly a blinkered idealist upon whom the goddess of vengeance has come, since she has lost her money and Schoenberg his reputation: thus two birds with one stone. – Whether Mahler's widow was involved, because she wanted to attract a publisher for Mahler's retouchings, is something I cannot judge; and yet I would at least not wish to rule out this hypothesis.

*

Religion. People, on account of their incapability and their craving for comfort, need something unique, which can then be repeated day after day. Thus, everything that pertains to the concept of God, human love, and love of one's neighbor is reduced to the simplest formula of prayer that has been cried out for millennia.

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© Translation William Drabkin.

20. IV. 15

Fl. zu Tisch. —

Schönberg führt unter dem Titel von „Idealismus“ eine wahre Orgie von auf Unfähigkeit basierter Gesinnungslosigkeit auf. Ehe er auch nur eine einzige Propbe seiner Dirigierkunst abgelegt hat, kompromitiert [sic] er alle diejenigen Dirigenten, die das Werk bereits dirigiert haben. (Mir selbst nimmt man die Heftigkeit sogar nach erbrachten Beweisen übel, Herrn Schönberg aber, dessen Gesinnungslosigkeit ebenso gesinnungsloses Pack besser als meine Ideen versteht, wird die Frechheit auch a conto zugebilligt.)

Die Borniertheit des Publikums u. der Presse geht so weit, nicht einmal zu bemerken, daß sich mit dem lançierten Idealismus die lumpige Art der Vorproben durchaus nicht deckt, denn diese leitete stellvertretend Professor Schreker, so daß Herr Schönberg zur Betätigung seines Idealismus blos drei Proben selbst in Anspruch nehmen konnte, während z. B. Ochs zahllose Proben durchführt auch dort, wo er nicht erst mit Reklame eigens auf die bevorstehende Heldentat der Reproduktion aufmerksam macht. – Mit großem Geschick weiß auch Herr Schönberg von meinem Werke über die „IX.“ abzulenken, indem er als allenfalls benutze Quelle Mahlers Retouchen bezeichnet. 1 Von einem Schüler [note in margin] Schenker probably received detailed information about the organization of the concert from his pupil Paul Breisach, who was for a time also a pupil of Franz Schreker's. We learn of Breisach's leaving Schreker from a letter from Berg to Schoenberg dated February 17, 1915: http://archive.schoenberg.at/letters/search_show_letter.php?ID_Number=10156 erfahre ich, daß eine überaus reiche Freundin der Wittwe Mahlers die Kosten der idealistischen Expedition Schönbergs gedeckt hat, so daß im Grunde nur sie allein die Idealistin im Bunde war 3 – freilich eine bornierte Idealistin, über die mit Recht die Nemesis in der Art hereingebrochen ist, daß sie um ihr Geld u. Schönberg um sein Renomé [sic] gekommen ist, also zwei Schäden mit einem Schlag. – Ob die Wittwe Mahler interveniert hat, weil sie die Retouchen Mahlers an den Verleger bringen wollte, kann ich nicht beurteilen, doch möchte ich die Hypothese zumindest nicht zurückweisen.

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Religion. Die Menschen brauchen aus Gründen der Unfähigkeit u. aus Bequemlichkeitssucht nur ein Einmaliges u. dann alle Tage Wiederholbares; daher wird alles, was auf den Gottesbegriff, der [recte die] Menschen- und Nächstenliebe sich bezieht, auf die kürzeste Betformel (gebracht) reduziert, die dann seit Jahrtausenden geplärrt wird.

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© Transcription Marko Deisinger.

April 20, 1915.

Floriz at lunch. —

Schoenberg undertakes a veritable orgy of thoughtlessness based on inability, under the rubric of "idealism". Before he has even taken a first step in the art of conducting, he brings shame upon all those conductors who have already conducted the work. (I myself am criticized for the severity [of my criticisms] even after given proof of them; but Mr. Schoenberg, whose thoughtlessness is better understood by the thoughtless people than my ideas are, will pay the price of his insolence.)

The blinkeredness of the public and of the press goes so far as to fail even to notice that the shabby handling of the preliminary rehearsals does not at all square with the idealism that has been launched; for Professor Schreker deputized for him in these, so that Mr. Schoenberg himself was able to exert his idealism by availing himself merely of three rehearsals, whereas, for example, Ochs conducts countless rehearsals even when he does not make a point of advertising the forthcoming heroic act of reproduction with a printed notice. – And Mr. Schoenberg can steer himself away from my study of [Beethoven's] Ninth with great dexterity by indicating that the only source he used was Mahler's retouchings of the score. 1 I discover from a pupil 2 that a very wealthy friend of Mahler's widow covered the costs of Schoenberg's idealistic expedition, so that she alone was the only idealist in the group 3 – admittedly a blinkered idealist upon whom the goddess of vengeance has come, since she has lost her money and Schoenberg his reputation: thus two birds with one stone. – Whether Mahler's widow was involved, because she wanted to attract a publisher for Mahler's retouchings, is something I cannot judge; and yet I would at least not wish to rule out this hypothesis.

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Religion. People, on account of their incapability and their craving for comfort, need something unique, which can then be repeated day after day. Thus, everything that pertains to the concept of God, human love, and love of one's neighbor is reduced to the simplest formula of prayer that has been cried out for millennia.

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© Translation William Drabkin.

Footnotes

1 On April 26, 1915, Arnold Schoenberg conducted Beethoven's Ninth Symphony in the Great Hall of the Musikverein, on the basis of Mahler's reorchestration; see Thomas Glaser, "Arnold Schönbergs Annotationen in Beethovens Neunter Symphonie," Journal of the Arnold Schönberg Center 14 (2017), pp. 51–64. From a letter of April 11, 1915, from Alban Berg to Schoenberg, it was not Schreker but one of Schoenberg's pupils who was designated as the assistant at the rehearsals; see http://archive.schoenberg.at/letters/search_show_letter.php?ID_Number=19930.

2 Schenker probably received detailed information about the organization of the concert from his pupil Paul Breisach, who was for a time also a pupil of Franz Schreker's. We learn of Breisach's leaving Schreker from a letter from Berg to Schoenberg dated February 17, 1915: http://archive.schoenberg.at/letters/search_show_letter.php?ID_Number=10156

3 The concert was sponsored by Alma Mahler's friend Henriette Amalie Lieser. From 1915 to 1918, Schoenberg lived rent-free in her house at Gloriettegasse 43 in the 13th district of Vienna (Hietzing). On this, see Irene Suchy, "Lilly Lieser – eine Übersehene. Eine Co-Produzentin der Schönberg'schen Musikgeschichte," Österreichische Musikzeitschrift 10 (2008), pp. 6–16.