16. V. 17 10°, schön.
— Von Sophie (K.): Beruhigung wegen der Musterung; erbittet durch uns des Vaters Photographie von Wilhelm. — Zu Dr. Neumann (3.). — Von Bruno Schrader : wieder zitiert in der „Neuen Zeitschrift für Musik“; 1 im eigenen Brief entschuldigt er sich, für Marx eintreten zu müssen, 2 dankt für I u. II1, schließt mit einem verzweifelten Stoßseufzer wider die politischen u. wirtschaftlichen Verhältnisse. — Kernpunkt der Kultur: die Arbeit in künstlicher Weise so unter Zwangsformel zu stellen, wie auch die Natur ihre Forderungen unter Zwangsformeln selbst stellt. Vorläufig hat der Staat erst die Wehrpflicht unter Zwang zu stellen gelernt, er müßte aber das Wichtigere tun u. die alle übrige Arbeit abfordern. —© Transcription Marko Deisinger. |
May 16, 1917. 10°, fair weather.
— Postcard from Sophie: reassurance regarding the army physical examination; she asks us for our father's photograph of Wilhelm. — To Dr. Neumann (third visit). — From Bruno Schrader : [my work is] again cited in the Neue Zeitschrift für Musik ; 1 in his own letter he apologizes for having to intervene on behalf of Marx, 2 thanks me for my Theory of Harmony and the first volume of Counterpoint , closes with a deep sigh of desperation about the political and financial situation. — Central issue of culture: to place work done in an artistic way under a formula of compulsion in such a way that nature, too, itself places its demands under formulas of compulsion. At present, the state has only learned to place military conscription under compulsion; but it must learn to do the more important thing and requisition all other work. —© Translation William Drabkin. |
16. V. 17 10°, schön.
— Von Sophie (K.): Beruhigung wegen der Musterung; erbittet durch uns des Vaters Photographie von Wilhelm. — Zu Dr. Neumann (3.). — Von Bruno Schrader : wieder zitiert in der „Neuen Zeitschrift für Musik“; 1 im eigenen Brief entschuldigt er sich, für Marx eintreten zu müssen, 2 dankt für I u. II1, schließt mit einem verzweifelten Stoßseufzer wider die politischen u. wirtschaftlichen Verhältnisse. — Kernpunkt der Kultur: die Arbeit in künstlicher Weise so unter Zwangsformel zu stellen, wie auch die Natur ihre Forderungen unter Zwangsformeln selbst stellt. Vorläufig hat der Staat erst die Wehrpflicht unter Zwang zu stellen gelernt, er müßte aber das Wichtigere tun u. die alle übrige Arbeit abfordern. —© Transcription Marko Deisinger. |
May 16, 1917. 10°, fair weather.
— Postcard from Sophie: reassurance regarding the army physical examination; she asks us for our father's photograph of Wilhelm. — To Dr. Neumann (third visit). — From Bruno Schrader : [my work is] again cited in the Neue Zeitschrift für Musik ; 1 in his own letter he apologizes for having to intervene on behalf of Marx, 2 thanks me for my Theory of Harmony and the first volume of Counterpoint , closes with a deep sigh of desperation about the political and financial situation. — Central issue of culture: to place work done in an artistic way under a formula of compulsion in such a way that nature, too, itself places its demands under formulas of compulsion. At present, the state has only learned to place military conscription under compulsion; but it must learn to do the more important thing and requisition all other work. —© Translation William Drabkin. |
Footnotes1 Bruno Schrader, "Musikbriefe. Aus Berlin," Neue Zeitschrift für Musik, No. 18, May 3, 1917, 84th year, pp. 153-154 (mentions Schenker's Erläuterungsausgaben of Beethoven's Op. 109, 110 and 111). 2 Ibid. |