31.

Im Archiv die Handschrift des Andante betrachtet: 9–10h. — An Fanny Violin (K. von Lie-Liechen): Einladung für Donnerstag. — Frau Pairamall schenkt Litzmanns: „Clara Schumann“. 1 — Abends Diktat {2944} der Handschriftstudie u. Analyse, 2 Lie-Liechen mit der Urschrift gleich nach.

© Transcription Marko Deisinger.

31.

In the Archive, the autograph manuscript of the Andante examined from 9 to 10 o'clock. — To Fanny Violin (postcard written by Lie-Liechen): invitation for Thursday. — Mrs. Pairamall gives us Lietzmann's Clara Schumann. 1 — In the evening, dictation {2944} of the manuscript study and analysis, 2 Lie-Liechen with the first draft right immediately following.

© Translation William Drabkin.

31.

Im Archiv die Handschrift des Andante betrachtet: 9–10h. — An Fanny Violin (K. von Lie-Liechen): Einladung für Donnerstag. — Frau Pairamall schenkt Litzmanns: „Clara Schumann“. 1 — Abends Diktat {2944} der Handschriftstudie u. Analyse, 2 Lie-Liechen mit der Urschrift gleich nach.

© Transcription Marko Deisinger.

31.

In the Archive, the autograph manuscript of the Andante examined from 9 to 10 o'clock. — To Fanny Violin (postcard written by Lie-Liechen): invitation for Thursday. — Mrs. Pairamall gives us Lietzmann's Clara Schumann. 1 — In the evening, dictation {2944} of the manuscript study and analysis, 2 Lie-Liechen with the first draft right immediately following.

© Translation William Drabkin.

Footnotes

1 Berthold Lietzmann, Clara Schumann: ein Künstlerleben, nach Tagebüchern und Briefen, 3 vols (Leipzig: Breitkopf & Härtel, 1925).

2 Schenker, "Mozart: Sinfonie G-Moll," Meisterwerk 2, pp. 105‒57 and Urlinietafeln; Eng. transl., pp. 59‒96.