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3. XII.
Weisse :

Aufgaben-Pause wegen Semmering. Dafür Asd Walzer auf Verbindungen untersucht, sowohl der Formteile, als der Harmonien. Insbesondere von den unfertigen Walzern No. 3 u. 4; von den Mitteln der Dehnung des 3. Walzers zu Schluß zwecken; 1 von der Vermeidung jeglichen {36} Schlusses in der 2. Hälfte des Walzers (von der Wiederholung des ersten ab). Von allen Effekten u. Stufen. Weisse meinte, daß er nachhause geht u. sich das Alles niederschreibt (vgl. meine Walzerskizzen). Ueber die II. Stufe im Prestissimo aus op. 109.

© Transcription Robert Kosovsky, ed. Ian Bent, 2007, 2022-23


December 3, [1912]
Weisse :

Exercises paused on account of Semmering. Instead, the Aę major Waltz searched for connections, not only of formal components but also of harmonies. In particular, of the immature waltzes No. 3 and 4; the means of elongation of Waltz No. 3 for cadential purposes; 1 the avoidance of any {36} closure in the second half of the waltz (starting with the repetition of the first). Of all effects and scale-degrees. Weisse indicated that he goes home and writes it all down (cf. my waltz sketches). — Scale-degree II in the Prestissimo of Op. 109.

© Translation Ian Bent, 2022-23


3. XII.
Weisse :

Aufgaben-Pause wegen Semmering. Dafür Asd Walzer auf Verbindungen untersucht, sowohl der Formteile, als der Harmonien. Insbesondere von den unfertigen Walzern No. 3 u. 4; von den Mitteln der Dehnung des 3. Walzers zu Schluß zwecken; 1 von der Vermeidung jeglichen {36} Schlusses in der 2. Hälfte des Walzers (von der Wiederholung des ersten ab). Von allen Effekten u. Stufen. Weisse meinte, daß er nachhause geht u. sich das Alles niederschreibt (vgl. meine Walzerskizzen). Ueber die II. Stufe im Prestissimo aus op. 109.

© Transcription Robert Kosovsky, ed. Ian Bent, 2007, 2022-23


December 3, [1912]
Weisse :

Exercises paused on account of Semmering. Instead, the Aę major Waltz searched for connections, not only of formal components but also of harmonies. In particular, of the immature waltzes No. 3 and 4; the means of elongation of Waltz No. 3 for cadential purposes; 1 the avoidance of any {36} closure in the second half of the waltz (starting with the repetition of the first). Of all effects and scale-degrees. Weisse indicated that he goes home and writes it all down (cf. my waltz sketches). — Scale-degree II in the Prestissimo of Op. 109.

© Translation Ian Bent, 2022-23

Footnotes

1 Schenker must be speaking of Weisse’s own set of waltzes: Hans Weisse, 15 Walzer für Pianoforte zu 2. Händen, Op. 3, composed in 1911; see Timothy L. Jackson, "Punctus contra punctus …," Journal of Schenkerian Studies 4 (2010), pp. 87–186, esp. p. 184, or other waltzes composed since then.