Browse by
BNba 304g, [4] - Handwritten letter from F. A. Schmidt (Beethoven-Haus) to an unknown colleague, dated December 14, 1913
⇧ BEETHOVEN-HAUS BONN. ⇧ Bonn 14. 12. 13. Lieber College in B! Herr Dr. Schenker – Wien hat für die Bibliothek des Beethoven-Hauses seine Monographie über die IX. Symphonie gestiftet. Ich weiß nicht ob G. R. Zitelmann vorher das Buch einzusehen wünscht. Andernfalls gebe ich es bei Loyal ab. Im Beethovenhaus lag ein Exemplar des Beethovenbuches von Kerst 1 sowohl von Röhrscheid wie von Behrendt. Beide Buchhandlungen behaupten auch Ihre Bestellung. Es wird da ein Irrtum obwalten. Herr Dr. Kerst hatte übrigens bei Loyal ein Dedikationsexemplar des Buches in Aussicht gestellt. {2} Herr Dr. Schenker wünscht durch H. Rose eine photographische Reproduction nicht nur des ersten Satzes von op. 111 , 2 sondern auch der Cis-moll Sonate 3 und der Sonate op. 28 . 4 Da ihm von allen anderen Besitzern (so der Kön. Bibliothek in Berlin usw.) in gleicher Weise die Benutzung der dort vorhandenen Beethoven Manuskripten gestattet ist, können wir es nicht wohl verweigern. Die Photographie nach dem Oelbild von 1798‒1802 im Besitz des Konzertmeisters Gutsche – Berlin habe ich zur Begutachtung an Dr. von Frimmel in Wien geschickt. Sollte es sich möglicherweise um ein Original handeln und nicht um ein Nach- {3} bildung nach dem Stich von Neidl-Steinhauser 5 so müssen wir wohl an den Erwerb denken. Ob Herr Hans Prieger uns wohl das ein oder andere aus dem Nachlaß seines Bruders stiften wird? 6 Jedenfalls wären da am wertvollsten die Manuskripte aus Beethovens Bonner Zeit. Früher wenigstens besaß Dr. Prieger die Trauermusik zu dem Tode Kaiser Leopolds II. 7 © Transcription Nicholas Marston, 2015 |
⇧ BEETHOVEN-HAUS BONN ⇧ Bonn, December 14, 1913 Dear Colleague in B[eethoven], Dr. Schenker of Vienna has donated his monograph on the Ninth Symphony to the library of the Beethoven-Haus. I do not know whether Privy Councillor Zitelmann wishes to inspect the book beforehand. Otherwise, I will hand it over to [Frau] Loyal. The Beethoven-Haus had a copy of the Kerst Beethoven book 1 from both Röhrscheid and Behrendt. Both bookdealers are also contending for your order. Something must have gone wrong there. Dr Kerst, by the way, had promised Loyal a dedication copy of the book. {2} Dr. Schenker would like photographic reproductions from H. Rose not only of the first movement of Op. 111, 2 but also of the Cě-minor Sonata 3 and the Sonata, Op. 28. 4 Since all other holders (such as the Royal Library in Berlin, etc.) have given him permission to use the Beethoven manuscripts in their collections in similar fashion, we can hardly withhold it. I have sent the photograph of the oil painting of 1798–1802 owned by the concertmaster Gutsche in Berlin to Dr. von Frimmel in Vienna for an expert opinion. Should it by chance turn out to be an original and not a copy {3} after the Neidl-Steinhauser engraving, 5 we probably ought to think about acquiring it. Do you think Mr Hans Prieger is likely to donate one or two things from his brother's estate to us? 6 Be that as it may, the manuscripts from Beethoven's Bonn period would be the most worth having. Dr. Prieger owned, at least some time previously, the funeral music on the death of Kaiser Leopold II. 7 © Translation Nicholas Marston, 2015 |
⇧ BEETHOVEN-HAUS BONN. ⇧ Bonn 14. 12. 13. Lieber College in B! Herr Dr. Schenker – Wien hat für die Bibliothek des Beethoven-Hauses seine Monographie über die IX. Symphonie gestiftet. Ich weiß nicht ob G. R. Zitelmann vorher das Buch einzusehen wünscht. Andernfalls gebe ich es bei Loyal ab. Im Beethovenhaus lag ein Exemplar des Beethovenbuches von Kerst 1 sowohl von Röhrscheid wie von Behrendt. Beide Buchhandlungen behaupten auch Ihre Bestellung. Es wird da ein Irrtum obwalten. Herr Dr. Kerst hatte übrigens bei Loyal ein Dedikationsexemplar des Buches in Aussicht gestellt. {2} Herr Dr. Schenker wünscht durch H. Rose eine photographische Reproduction nicht nur des ersten Satzes von op. 111 , 2 sondern auch der Cis-moll Sonate 3 und der Sonate op. 28 . 4 Da ihm von allen anderen Besitzern (so der Kön. Bibliothek in Berlin usw.) in gleicher Weise die Benutzung der dort vorhandenen Beethoven Manuskripten gestattet ist, können wir es nicht wohl verweigern. Die Photographie nach dem Oelbild von 1798‒1802 im Besitz des Konzertmeisters Gutsche – Berlin habe ich zur Begutachtung an Dr. von Frimmel in Wien geschickt. Sollte es sich möglicherweise um ein Original handeln und nicht um ein Nach- {3} bildung nach dem Stich von Neidl-Steinhauser 5 so müssen wir wohl an den Erwerb denken. Ob Herr Hans Prieger uns wohl das ein oder andere aus dem Nachlaß seines Bruders stiften wird? 6 Jedenfalls wären da am wertvollsten die Manuskripte aus Beethovens Bonner Zeit. Früher wenigstens besaß Dr. Prieger die Trauermusik zu dem Tode Kaiser Leopolds II. 7 © Transcription Nicholas Marston, 2015 |
⇧ BEETHOVEN-HAUS BONN ⇧ Bonn, December 14, 1913 Dear Colleague in B[eethoven], Dr. Schenker of Vienna has donated his monograph on the Ninth Symphony to the library of the Beethoven-Haus. I do not know whether Privy Councillor Zitelmann wishes to inspect the book beforehand. Otherwise, I will hand it over to [Frau] Loyal. The Beethoven-Haus had a copy of the Kerst Beethoven book 1 from both Röhrscheid and Behrendt. Both bookdealers are also contending for your order. Something must have gone wrong there. Dr Kerst, by the way, had promised Loyal a dedication copy of the book. {2} Dr. Schenker would like photographic reproductions from H. Rose not only of the first movement of Op. 111, 2 but also of the Cě-minor Sonata 3 and the Sonata, Op. 28. 4 Since all other holders (such as the Royal Library in Berlin, etc.) have given him permission to use the Beethoven manuscripts in their collections in similar fashion, we can hardly withhold it. I have sent the photograph of the oil painting of 1798–1802 owned by the concertmaster Gutsche in Berlin to Dr. von Frimmel in Vienna for an expert opinion. Should it by chance turn out to be an original and not a copy {3} after the Neidl-Steinhauser engraving, 5 we probably ought to think about acquiring it. Do you think Mr Hans Prieger is likely to donate one or two things from his brother's estate to us? 6 Be that as it may, the manuscripts from Beethoven's Bonn period would be the most worth having. Dr. Prieger owned, at least some time previously, the funeral music on the death of Kaiser Leopold II. 7 © Translation Nicholas Marston, 2015 |
Footnotes1 Presumably Friedrich Kerst, Die Erinnerungen an Beethoven (Stuttgart: Julius Hoffmann, 1913). fn3. This manuscript is Bonn, BNba 71. 2 This manuscript is Bonn, BNba 71. 3 The autograph manuscript of Beethoven's Piano Sonata in Cě minor, Op. 27 No. 2 is Bonn, BNba 60. Measures 1–13 of the first movement are missing, as also the final three measures of the third movement: see Ludwig van Beethoven: Thematisch-bibliographisches Werkverzeichnis, ed. Kurt Dorfmüller, Norbert Gertsch, and Julia Ronge, 2 vols (Munich: Henle, 2014), vol. I, pp. 162–63, which gives details of manuscript provenance and published facsimiles, including Schenker's own 1921 publication. The photographs of BNba 60 prepared for Schenker are at OC B/310–39. 4 The autograph manuscript of Beethoven's Piano Sonata in D, Op. 28 is BNba 61. For a facsimile edition, see Ludwig van Beethoven: Piano Sonata Op. 28: Facsimile of the Autograph, the Sketches, and the First Edition with Transcription and Commentary by Martha Frohlich (Bonn: Beethoven-Haus, 1996). A photograph of folio 49v of BNba 61 is at OC B/299. 5 The half-length portrait of Beethoven by Gandolph Ernst Stainhauser von Treuberg (1766–1805) was the master for the engraving by, among others, the Viennese Johann Joseph Neidl (1776–1832). It was published in 1801 by Giovanni Cappi, who subsequently published the "Moonlight" Sonata, Op. 27 No. 2. A reproduction can be accessed at Pictures and Objects. The oil painting cannot be identified. 6 For Hans Prieger see also BNba 304g, [2], December 3, 1913. Erich Prieger, co-founder of the Beethoven-Haus, had died recently. 7 Schmidt confuses Beethoven's Cantata on the Death of the Emperor Joseph II, WoO 87, with that on the Elevation of Leopold II, WoO 88. No autograph score exists for either work; on the surviving copyist's manuscripts for both cantatas, see Ludwig van Beethoven: Thematisch-bibliographisches Werkverzeichnis, ed. Kurt Dorfmüller, Norbert Gertsch, and Julia Ronge, 2 vols (Munich: Henle, 2014), vol. II, pp. 217 and 219, where no attribution to Prieger is listed in either case. |
|
Commentary
Digital version created: 2019-09-12 |