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OC 54/58 - Typewritten letter from August Demblin and Alfred Einstein (DMV) to Schenker, dated January 16, 1926
⇧ DREI MASKEN VERLAG AG. MÜNCHEN KAROLINENPLATZ 3 ⇧ Dr.E./N. München, den 16. Januar 1926 Herrn Dr. Heinrich Schenker Wien III/Keilgasse 8 † Sehr geehrter Herr Doktor! 1 Unsere Wiener Herren machen uns darauf aufmerksam, dass Sie in Ihrem Jahrbuch für 1926 die Facsimile-Ausgabe von Mozarts Don Giovanni-Partitur wie von Beethovens op. 57 zum Anlass einiger Betrachtungen nehmen möchten. Damit, dass wir den Don Giovanni herausbringen, hat es seine Richtigkeit; doch ist erst etwas über die Hälfte der Partitur reproduziert, und die Veröffentlichung wird wohl noch einige Zeit auf sich warten lassen. Dass eine Ausgabe von op. 57 geplant wird, stimmt ebenfalls; nicht aber von uns, sondern von einer französischen Firma. 2 Der Unterzeichnete sah Anfang 1924 in Paris Platten und Proben des Werkes; aber ob die Veröffentlichung bereits erfolgt ist, entzieht sich unserer Kenntnis. Auskunft hierüber erhalten Sie am sichersten durch den Bibliothekar des Pariser Conservatoire, Mr. Henri Expert, 14 Rue de Madrid. Mit den besten Empfehlungen [signed:] ⇧ Drei Masken Verlag A.-G. [signed:] ⇧ ppa. ⇧ Demblin, ⇧ i.V. A. Einstein © Transcription Kirstie Hewlett, 2013 |
⇧ DREI MASKEN VERLAG & Co. MUNICH KAROLINENPLATZ 3 ⇧ Dr.E./N. Munich, January 16, 1926 Dr. Heinrich Schenker Vienna III/Keilgasse 8 † Dear Dr. [Schenker] ! 1 Our Viennese colleagues inform us that you would like to use the facsimile edition of the [autograph] score of Mozart’s Don Giovanni , and that of Beethoven’s Op. 57, for the purpose of making some observations in the Yearbook for 1926. It is correct that we are going to issue [the score of] Don Giovanni ; but only somewhat more than half the score has been reproduced, and the publication will probably still have to wait some time. That an edition of Op. 57 is planned is, likewise, correct; but not by us, rather by a French firm. 2 The undersigned saw plates and trial prints of the work in Paris at the beginning of 1924; but whether the publication has already taken place is something that is beyond our knowledge. You will most easily obtain information about it from the Librarian of the Paris Conservatory, Mr. Henri Expert, 14 rue de Madrid. With kind regards, [signed:] ⇧ Drei Masken Verlag & Co. [signed:] ⇧ p.p. ⇧ Demblin, ⇧ for the publisher A. Einstein © Translation William Drabkin, 2013 |
⇧ DREI MASKEN VERLAG AG. MÜNCHEN KAROLINENPLATZ 3 ⇧ Dr.E./N. München, den 16. Januar 1926 Herrn Dr. Heinrich Schenker Wien III/Keilgasse 8 † Sehr geehrter Herr Doktor! 1 Unsere Wiener Herren machen uns darauf aufmerksam, dass Sie in Ihrem Jahrbuch für 1926 die Facsimile-Ausgabe von Mozarts Don Giovanni-Partitur wie von Beethovens op. 57 zum Anlass einiger Betrachtungen nehmen möchten. Damit, dass wir den Don Giovanni herausbringen, hat es seine Richtigkeit; doch ist erst etwas über die Hälfte der Partitur reproduziert, und die Veröffentlichung wird wohl noch einige Zeit auf sich warten lassen. Dass eine Ausgabe von op. 57 geplant wird, stimmt ebenfalls; nicht aber von uns, sondern von einer französischen Firma. 2 Der Unterzeichnete sah Anfang 1924 in Paris Platten und Proben des Werkes; aber ob die Veröffentlichung bereits erfolgt ist, entzieht sich unserer Kenntnis. Auskunft hierüber erhalten Sie am sichersten durch den Bibliothekar des Pariser Conservatoire, Mr. Henri Expert, 14 Rue de Madrid. Mit den besten Empfehlungen [signed:] ⇧ Drei Masken Verlag A.-G. [signed:] ⇧ ppa. ⇧ Demblin, ⇧ i.V. A. Einstein © Transcription Kirstie Hewlett, 2013 |
⇧ DREI MASKEN VERLAG & Co. MUNICH KAROLINENPLATZ 3 ⇧ Dr.E./N. Munich, January 16, 1926 Dr. Heinrich Schenker Vienna III/Keilgasse 8 † Dear Dr. [Schenker] ! 1 Our Viennese colleagues inform us that you would like to use the facsimile edition of the [autograph] score of Mozart’s Don Giovanni , and that of Beethoven’s Op. 57, for the purpose of making some observations in the Yearbook for 1926. It is correct that we are going to issue [the score of] Don Giovanni ; but only somewhat more than half the score has been reproduced, and the publication will probably still have to wait some time. That an edition of Op. 57 is planned is, likewise, correct; but not by us, rather by a French firm. 2 The undersigned saw plates and trial prints of the work in Paris at the beginning of 1924; but whether the publication has already taken place is something that is beyond our knowledge. You will most easily obtain information about it from the Librarian of the Paris Conservatory, Mr. Henri Expert, 14 rue de Madrid. With kind regards, [signed:] ⇧ Drei Masken Verlag & Co. [signed:] ⇧ p.p. ⇧ Demblin, ⇧ for the publisher A. Einstein © Translation William Drabkin, 2013 |
Footnotes1 Receipt of this letter is recorded in Schenker's diary at OJ 3/8, p. 2914, January 18, 1926: "Vom Verlag (Br. aus München): Einstein erteilt Auskunft über das Manuscript." ("From the publisher (letter from Munich): Einstein provides information about the autograph manuscript of Op. 57"). 2 A facsimile of Beethoven’s Op. 57 was issued in Paris by the printing-house Henri Piazza, in 1927. |
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Format† Double underlined |
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Commentary
Digital version created: 2014-03-08 |