BEETHOVEN-HAUS
BONN.

Bonn 13. 12. 13.

Sehr geehrter Herr Doktor! 1

Zunächst sage ich Ihnen unseren verbindlichsten Dank für die liebenswürdige Übersendung Ihres wertvollen Buches über die IX. Symphonie, welches wir der Bibliothek des Beethoven-Hauses einverleibt haben.

Mit dem Photographen Herrn H. Rose habe ich gesprochen. Er wird Ihnen also zunächst den ersten Satz der Sonate op. 111 2 reproduzieren und später auch Ihrem Wunsche gemäß die Cis-moll-Sonate op. 27. No 2 (an dem Manuskript fehlt nur die erste Seite) 3 sowie die Sonate in D-dur op. 28. Bei letzterer hat Beethoven im letzten Satz zwei Seiten neugeschrieben und auf die entsprechenden Seiten der ersten Fassung aufgeheftet. 4 Ich nehme an, daß Ihnen daran liegen wird, hier die Reproduktion der älteren ersten wie die der zweiten Fassung zu erhalten, wenn auch die gemachten Ände- {2} rungen keine weitgehenden sind.

Sie wollen also den Photographen instruieren, daß er Ihnen beide Fassungen reproduziere.


Mit vorzüglichster Hochachtung
Ihr sehr ergebener
[signed:] Prof. Dr. F. A. Schmidt

© Transcription Nicholas Marston, 2015


BEETHOVEN-HAUS
BONN

Bonn, December 13, 1913

Dear Dr. [Schenker], 1

First, I give you our sincerest thanks for kindly sending your prized book on the Ninth Symphony, which we have added to the Beethoven-Haus library.

I have spoken to Mr H. Rose, the photographer. Thus he will initially photograph the first movement of the Sonata Op. 111 2 for you, and subsequently also, as you require, the Cě minor Sonata, Op. 27 No. 2 (only the first page is missing in the manuscript) 3 as well as the D major Sonata, Op. 28. In the latter case Beethoven has written out two pages of the last movement anew and fastened them over the corresponding pages of the first version. 4 I assume that it will be important for you to obtain reproductions of the earlier, first version as well as the second, even if the {2} alterations made are not extensive.

Thus you will want to instruct the photographer to reproduce both versions for you.


With very best regards,
Your very devoted
[signed:] Prof. F. A. Schmidt

© Translation Nicholas Marston, 2015


BEETHOVEN-HAUS
BONN.

Bonn 13. 12. 13.

Sehr geehrter Herr Doktor! 1

Zunächst sage ich Ihnen unseren verbindlichsten Dank für die liebenswürdige Übersendung Ihres wertvollen Buches über die IX. Symphonie, welches wir der Bibliothek des Beethoven-Hauses einverleibt haben.

Mit dem Photographen Herrn H. Rose habe ich gesprochen. Er wird Ihnen also zunächst den ersten Satz der Sonate op. 111 2 reproduzieren und später auch Ihrem Wunsche gemäß die Cis-moll-Sonate op. 27. No 2 (an dem Manuskript fehlt nur die erste Seite) 3 sowie die Sonate in D-dur op. 28. Bei letzterer hat Beethoven im letzten Satz zwei Seiten neugeschrieben und auf die entsprechenden Seiten der ersten Fassung aufgeheftet. 4 Ich nehme an, daß Ihnen daran liegen wird, hier die Reproduktion der älteren ersten wie die der zweiten Fassung zu erhalten, wenn auch die gemachten Ände- {2} rungen keine weitgehenden sind.

Sie wollen also den Photographen instruieren, daß er Ihnen beide Fassungen reproduziere.


Mit vorzüglichster Hochachtung
Ihr sehr ergebener
[signed:] Prof. Dr. F. A. Schmidt

© Transcription Nicholas Marston, 2015


BEETHOVEN-HAUS
BONN

Bonn, December 13, 1913

Dear Dr. [Schenker], 1

First, I give you our sincerest thanks for kindly sending your prized book on the Ninth Symphony, which we have added to the Beethoven-Haus library.

I have spoken to Mr H. Rose, the photographer. Thus he will initially photograph the first movement of the Sonata Op. 111 2 for you, and subsequently also, as you require, the Cě minor Sonata, Op. 27 No. 2 (only the first page is missing in the manuscript) 3 as well as the D major Sonata, Op. 28. In the latter case Beethoven has written out two pages of the last movement anew and fastened them over the corresponding pages of the first version. 4 I assume that it will be important for you to obtain reproductions of the earlier, first version as well as the second, even if the {2} alterations made are not extensive.

Thus you will want to instruct the photographer to reproduce both versions for you.


With very best regards,
Your very devoted
[signed:] Prof. F. A. Schmidt

© Translation Nicholas Marston, 2015

Footnotes

1 Receipt of this letter appears not to be recorded in Schenker's diary.

2 The autograph manuscript is BNba 71.

3 The autograph manuscript is BNba 60. Measures 1–13 of the first movement are missing, as also the final three measures of the third movement: see Ludwig van Beethoven: Thematisch-bibliographisches Werkverzeichnis, ed. Kurt Dorfmüller, Norbert Gertsch and Julia Ronge, 2 vols (Munich: Henle, 2014), I, 162–63, which gives details of manuscript provenance and published facsimiles, including Schenker's own 1921 publication. The photographs of BNba 60 prepared for Schenker are at OC B/310–39.

4 The autograph manuscript is BNba 61. For a facsimile edition, see Ludwig van Beethoven: Piano Sonata Op. 28: Facsimile of the Autograph, the Sketches, and the First Edition with Transcription and Commentary by Martha Frohlich (Bonn: Beethoven-Haus, 1996): see pp. 39–46 for the revised pages to which Schmidt refers. A photograph of folio 49v of BNba 61 is at OC B/299.