Ser. A,
{131}
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⇧ Anfang June 1911
[Edited by Schenker; only the final reading given
here:]
‒ Latenter Konflikt mit Direktor Bopp u. Präs. Wiener . Brief von Bopp an mich April, mich in seinen Bureau einzufinden. Dort erhalte ich von ihm die Mitteilung, daß die von mir, der „ U.E. “ u. der Akademie gemeinsam geplante Bach- u. Beeth.-Ausgabe 1 auf dem besten Wege zur Verwirklichung sei; zum Schluß: „der H. Präsident möchte mich sprechen.“ Diese unziemliche Art der Einladung quittierte ich indessen sofort mit: der H. Pr. möge Tag u. Stunde bestimmen. Letzterer sollte bitten lernen, was er zu bitten hat! ‒ Nun offener Konflikt. Weder der Präs., noch der Dir. lassen sich „herbei“ den Brief zu schreiben! Noch einmal stelle ich schriftlich das Ultimatum, „widrigenfalls ich mich andere Aufgabe zuwende.“ Keine Antwort. ‒ Da lasse ich folgende Notiz in den Blättern erscheinen: „Dr. H Sch. wird im nächsten Herbst mit einer Serie von 6–8 Vorlesungen beginnen, die unter dem Gesamttitel „Niedergang der mus. Kunst“ an der Werken mehrerer Autoren ( Strauß , Reger , Debussy u.s.w.[)] die schlechte Beschaffenheit der Form, des Satzes, die Kakophonie u. dgl. demonstrieren werden. Daran schließt sich nebst Reformvorschlägen eine Kritik des derzeit mangelhaften Unterrichtsbetriebes: ‒ Am 3ten bringt die „N.f.Pr.” die Notiz, 2 u. am selben Tage um 10h erscheint bei mir der Diener des Dir. Bopp {131} a mit der Mitteilung, daß „der H. Dir. sehr überbürdet sei, in 14 Tagen aber die Sache in Ordnung bringen wolle.“ Welche Flegelei! wie unmännlich das feige Sich-Verkriechen, u. noch erbärmlicher die Angst vor der Zeitungsnotiz! Doch wußte ich sofort, daß ich auch weiterhin nichts mehr zu erwarten habe. . . © Transcription Ian Bent, 2019 |
Ser. A,
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⇧ Beginning of June, 1911
[Edited by Schenker; only the final reading given
here:]
‒ Latent conflict with Director Bopp and President Wiener. Letter to me from Bopp in April to present myself at his office. There I am informed by him that the Bach and Beethoven editions planned by me, jointly with Universal Edition and the Academy 1 is the best way to its realization; finally: "The President would like to speak with me." I immediately countered this indecorous form of invitation however with: "The President may specify the day and time." The latter ought to be allowed to learn what he wants to ask! ‒ Now open conflict! Neither the President nor the Director condescend to write the letter! Yet again I put in writing the ultimatum, "Failing that, I will move on to a different project." No answer. So I release the following announcement to the papers: "Dr. Heinrich Schenker will begin with a series of six to eight lectures next Fall under the collective title "Decline of the Art of Music," which will demonstrate the unhealthy state of form and counterpoint, cacophony, and the like, in the works of several composers (Strauss, Reger, Debussy, etc.). This will be followed, alongside proposals for reform, by a critique of the deficiencies of present-day teaching methods. ‒ On 3 [June], the Neue freie Presse carries the announcement, 2 and the same day at 10 o'clock Director Bopp's servant appears at my house {131} a with the information that "The Director is terribly busy, but will put matters right in two weeks' time." What rude behavior! How unmanly is his cowardly hiding of himself away, and even more pitiful his fear at the newspaper announcement! . . . But I knew immediately that I could expect nothing more of him . . . © Translation Ian Bent, 2019 |
Ser. A,
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⇧ Anfang June 1911
[Edited by Schenker; only the final reading given
here:]
‒ Latenter Konflikt mit Direktor Bopp u. Präs. Wiener . Brief von Bopp an mich April, mich in seinen Bureau einzufinden. Dort erhalte ich von ihm die Mitteilung, daß die von mir, der „ U.E. “ u. der Akademie gemeinsam geplante Bach- u. Beeth.-Ausgabe 1 auf dem besten Wege zur Verwirklichung sei; zum Schluß: „der H. Präsident möchte mich sprechen.“ Diese unziemliche Art der Einladung quittierte ich indessen sofort mit: der H. Pr. möge Tag u. Stunde bestimmen. Letzterer sollte bitten lernen, was er zu bitten hat! ‒ Nun offener Konflikt. Weder der Präs., noch der Dir. lassen sich „herbei“ den Brief zu schreiben! Noch einmal stelle ich schriftlich das Ultimatum, „widrigenfalls ich mich andere Aufgabe zuwende.“ Keine Antwort. ‒ Da lasse ich folgende Notiz in den Blättern erscheinen: „Dr. H Sch. wird im nächsten Herbst mit einer Serie von 6–8 Vorlesungen beginnen, die unter dem Gesamttitel „Niedergang der mus. Kunst“ an der Werken mehrerer Autoren ( Strauß , Reger , Debussy u.s.w.[)] die schlechte Beschaffenheit der Form, des Satzes, die Kakophonie u. dgl. demonstrieren werden. Daran schließt sich nebst Reformvorschlägen eine Kritik des derzeit mangelhaften Unterrichtsbetriebes: ‒ Am 3ten bringt die „N.f.Pr.” die Notiz, 2 u. am selben Tage um 10h erscheint bei mir der Diener des Dir. Bopp {131} a mit der Mitteilung, daß „der H. Dir. sehr überbürdet sei, in 14 Tagen aber die Sache in Ordnung bringen wolle.“ Welche Flegelei! wie unmännlich das feige Sich-Verkriechen, u. noch erbärmlicher die Angst vor der Zeitungsnotiz! Doch wußte ich sofort, daß ich auch weiterhin nichts mehr zu erwarten habe. . . © Transcription Ian Bent, 2019 |
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⇧ Beginning of June, 1911
[Edited by Schenker; only the final reading given
here:]
‒ Latent conflict with Director Bopp and President Wiener. Letter to me from Bopp in April to present myself at his office. There I am informed by him that the Bach and Beethoven editions planned by me, jointly with Universal Edition and the Academy 1 is the best way to its realization; finally: "The President would like to speak with me." I immediately countered this indecorous form of invitation however with: "The President may specify the day and time." The latter ought to be allowed to learn what he wants to ask! ‒ Now open conflict! Neither the President nor the Director condescend to write the letter! Yet again I put in writing the ultimatum, "Failing that, I will move on to a different project." No answer. So I release the following announcement to the papers: "Dr. Heinrich Schenker will begin with a series of six to eight lectures next Fall under the collective title "Decline of the Art of Music," which will demonstrate the unhealthy state of form and counterpoint, cacophony, and the like, in the works of several composers (Strauss, Reger, Debussy, etc.). This will be followed, alongside proposals for reform, by a critique of the deficiencies of present-day teaching methods. ‒ On 3 [June], the Neue freie Presse carries the announcement, 2 and the same day at 10 o'clock Director Bopp's servant appears at my house {131} a with the information that "The Director is terribly busy, but will put matters right in two weeks' time." What rude behavior! How unmanly is his cowardly hiding of himself away, and even more pitiful his fear at the newspaper announcement! . . . But I knew immediately that I could expect nothing more of him . . . © Translation Ian Bent, 2019 |
Footnotes1 A plan, initially proposed by Wilhelm Bopp himself, for Schenker to produce an edition of J. S. Bach's Well-tempered Clavier Book II, to be adopted by the Vienna Academy at its change of status from private to state institution from January 1909, goes back to a letter from Hertzka to Schenker of December 18, 1908 (OC 52/399-401). Schenker rejected the plan, but in October 1910 first expressed an interest in editing the last five Beethoven piano sonatas. This resulted in a compromise scheme whereby Schenker would produce annual installments of the Well-tempered Clavier Book II alternating with one late Beethoven sonata (WSLB 69/71 and OC 52/60) ‒ what Hertzka called "die Sonaten- und die Bach-Herausgabe" (OC 52/61). On May 17, 1911, Schenker wrote that Bopp "envisioned a thoroughly favorable outcome regarding the Bach and Beethoven edition" (WSLB 75). This diary entry comes as a surprise. It is followed by a letter from Schenker to Hertzka of June 21 saying: "This week, if Director Bopp keeps his word, a definitive interview awaits me regarding the Bach Well-tempered Clavier (II) and the Beethoven Sonatas. I fear, however, that nothing will come of it . . ." (WSLB 77). See Ian Bent, "Schenker and the Well-tempered Clavier," Essays from the Fourth International Schenker Symposium, vol. I, ed. Allan Cadwallader (Hildesheim: Georg Olms, 2008), pp. 197‒211. 2 Neue freie Presse, Saturday June 3, 1911, Morgenblatt, No.16803, p.14, col.1, in section "Theater- und Kunstnachrichtung": "Dr. Heinrich Schenker kündigt für diesen Herbst eine Serie von sechs bis acht Vorlesungen über den 'Niedergang der musikalischen Kunst' an und wird dabei Werke von modernen Autoren (R. Strauß, Reger, Debussy u. a.[)] besprechen. Daran wird sich nebst Reformvorschlägen eine Kritik des heute üblichen Unterrichtsbetriebes schließen." |