14. XI. 15
BriefOC B/269a-b u. Exemplar an Louis Koch in Frankfurt. Im Brief ohne Scheu den häßlichen Zug des Verlegers gebrandmarkt u. um Dispens für meine eigene Person gebeten. Die Gelegenheit, daß der Adressat in Frankfurt lebt, nahm ich wahr, um auf den Fall Bekker–Museumsgesellschaft zurückzukommen u. der letzteren in dieser Form Succurs zu leisten. Endlich bitte ich um Bekanntgabe eventueller Autographe von Chopin . — *Im populären Konzert: 1 Beethoven: IV. Symphonie; Rich. Strauss: „Don Juan“; d'Albert: Cello-Konzert; Wagner: Tannhäuser-Ouverture. Die Don Juan-Partitur mit Lie-Liechen an der Hand des offenbar von [illeg]Strauss selbst beeinflussten Mauke 2 durchflogen; bleibt Versatzstück-Schiebetechnik, naiv in Absicht u. Ausführung. – Tannhäuser-Ouverture ein echtes Theater-Kapellmeisterstück. Der billige Effekt eines herannahenden, vorüberziehenden u. verschwindenden Chores. Der ff-Höhepunkt der Posaunen gar zweimal, als wäre es möglich, daß eine Situation gar zwei Höhepunkte haben könnte! — *{35} © Transcription Marko Deisinger. |
November 14, 1915.
LetterOC B/269a-b and copy to Louis Koch in Frankfurt. In the letter, the publisher's nasty action fearlessly denounced, and dispensation for my own self requested. The circumstance that the addressee lives in Frankfurt gave me the opportunity to return to the case of Bekker and the Museum Society and, in this form, to come to the aid of the latter. Finally, I ask him if he may possibly be aware of autograph manuscripts of Chopin . — *At the Popular Concert: 1 Beethoven's Fourth Symphony; Richard Strauss's Don Juan; d'Albert's Cello Concerto; Wagner's Tannhäuser Overture. Raced through the score of Don Juan with Lie-Liechen, along with the [guidebook by] Mauke, 2 which was evidently influenced by Strauss himself; it remains a hackneyed piece, cobbled together, naïve in intention and realization. – The overture to Tannhäuser: a typical theater conductor's piece. The cheap effect of an approaching, passing, and disappearing chorus. The fortissimo high point with the trombones used even twice, as if it were possible for a situation to have two high points! — *{35} © Translation William Drabkin. |
14. XI. 15
BriefOC B/269a-b u. Exemplar an Louis Koch in Frankfurt. Im Brief ohne Scheu den häßlichen Zug des Verlegers gebrandmarkt u. um Dispens für meine eigene Person gebeten. Die Gelegenheit, daß der Adressat in Frankfurt lebt, nahm ich wahr, um auf den Fall Bekker–Museumsgesellschaft zurückzukommen u. der letzteren in dieser Form Succurs zu leisten. Endlich bitte ich um Bekanntgabe eventueller Autographe von Chopin . — *Im populären Konzert: 1 Beethoven: IV. Symphonie; Rich. Strauss: „Don Juan“; d'Albert: Cello-Konzert; Wagner: Tannhäuser-Ouverture. Die Don Juan-Partitur mit Lie-Liechen an der Hand des offenbar von [illeg]Strauss selbst beeinflussten Mauke 2 durchflogen; bleibt Versatzstück-Schiebetechnik, naiv in Absicht u. Ausführung. – Tannhäuser-Ouverture ein echtes Theater-Kapellmeisterstück. Der billige Effekt eines herannahenden, vorüberziehenden u. verschwindenden Chores. Der ff-Höhepunkt der Posaunen gar zweimal, als wäre es möglich, daß eine Situation gar zwei Höhepunkte haben könnte! — *{35} © Transcription Marko Deisinger. |
November 14, 1915.
LetterOC B/269a-b and copy to Louis Koch in Frankfurt. In the letter, the publisher's nasty action fearlessly denounced, and dispensation for my own self requested. The circumstance that the addressee lives in Frankfurt gave me the opportunity to return to the case of Bekker and the Museum Society and, in this form, to come to the aid of the latter. Finally, I ask him if he may possibly be aware of autograph manuscripts of Chopin . — *At the Popular Concert: 1 Beethoven's Fourth Symphony; Richard Strauss's Don Juan; d'Albert's Cello Concerto; Wagner's Tannhäuser Overture. Raced through the score of Don Juan with Lie-Liechen, along with the [guidebook by] Mauke, 2 which was evidently influenced by Strauss himself; it remains a hackneyed piece, cobbled together, naïve in intention and realization. – The overture to Tannhäuser: a typical theater conductor's piece. The cheap effect of an approaching, passing, and disappearing chorus. The fortissimo high point with the trombones used even twice, as if it were possible for a situation to have two high points! — *{35} © Translation William Drabkin. |
Footnotes1 The concert was given at the Vienna Konzerthaus; the Vienna Concert Society orchestra was conducted by Martin Spörr (see "Theater- und Kunstnachrichten," Neue Freie Presse, No. 18402, November 14, 1915, p. 19). 2 Wilhelm Mauke, "Richard Strauss: Don Juan op. 20" (= Der Musikführer 114; Leipzig: Seemann, n. d.). |