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20. Juni 1927 Schön, kühl.

— Recomm. die Sendung an die DAZ u. Frankf. Ztg.. — Von Fl. (Br.= OJ 14/45, [66]): Gratulation in gehobenen Worten, dazu zwei Bildchen. — Von Prof. Oppel (Br.): kommt auf meine Vorschläge zurück u. bittet mich, bei Furtwängler u. Klenau zu intervenieren. — Von Hans Gutmann (Br.): Gratulation. — Vom Mandruck [Br.= OC 54/176 und] Bogen 7–8. — Nach der Jause bei Kellner, der inzwischen die Vertretung einer Motorrad-Fabrick übernommen hat. Wir kaufen in dem Indanthrenhaus 1 einen Stoff (42.48 Sch.) u. übergeben ihn Kellner. — Rf.: „Musik der Gotik“; Ansätze zu Melismen sind zu erkennen, aber noch keine durchgreifende Ordnung in Zügen. Offenbar sind die Stücke bearbeitet, namentlich sind liegende Töne hinzugefügt, die die damalige Stimmführung nicht so nackt erscheinen lassen, wie sie tatsächlich gewesen ist. 2 Gerade das Unreife, Unzweckmäßige jener Stimmführung, das die Künstler um eine gegründetere Werb werben ließ, kam nicht zum Vorschein. Die Vorführung lief auf Stimmungsmache hinaus, u. da läßt sich sagen, daß die Stücke einer gewissen Stimmung nicht entbehren, sofern in der Musik eine Verbindung von Klängen, sei sie auf welchen Grund immer gestützt, leicht irgendeine Stimmung erzeugt.

© Transcription Marko Deisinger.

June 20, 1927, fair weather, cool.

— Registered mail sent to the DAZ and the Frankfurter Zeitung . — From Floriz (letter= OJ 14/45, [66]): [birthday] congratulations, in elevated language, together with two small pictures. — From Prof. Oppel (letter): returns to my suggestions, and ask me to intervene with Furtwängler and Klenau. — From Hans Gutmann (letter): [birthday] congratulations. — From Mandruck, [letter= OC 54/176 and] gatherings 7–8. — After teatime, at Kellner, who has meanwhile taken over the management of a motorcycle factory. We buy material in the Indanthrenhaus 1 (42.48 shillings) and hand it over to Kellner. — Radio: "Music of the Gothic Period"; approaches to melismatic lines can be recognized, but as yet no systematic ordering in linear progressions. Apparently the pieces have been adapted; in particular, stationary tones have been added, which would make the voice-leading of the time not seem as bare as it really was. 2 Precisely the immature, the un-purposeful quality of that voice-leading, which led artists to create a more solidly founded one, did not emerge. The performances amounted to the creation of a mood, and from that it can be said that the pieces cannot dispense with a certain mood given that, in music, an alliance of chords, whatever the basis on which they are supported, can easily create some sort of mood.

© Translation William Drabkin.

20. Juni 1927 Schön, kühl.

— Recomm. die Sendung an die DAZ u. Frankf. Ztg.. — Von Fl. (Br.= OJ 14/45, [66]): Gratulation in gehobenen Worten, dazu zwei Bildchen. — Von Prof. Oppel (Br.): kommt auf meine Vorschläge zurück u. bittet mich, bei Furtwängler u. Klenau zu intervenieren. — Von Hans Gutmann (Br.): Gratulation. — Vom Mandruck [Br.= OC 54/176 und] Bogen 7–8. — Nach der Jause bei Kellner, der inzwischen die Vertretung einer Motorrad-Fabrick übernommen hat. Wir kaufen in dem Indanthrenhaus 1 einen Stoff (42.48 Sch.) u. übergeben ihn Kellner. — Rf.: „Musik der Gotik“; Ansätze zu Melismen sind zu erkennen, aber noch keine durchgreifende Ordnung in Zügen. Offenbar sind die Stücke bearbeitet, namentlich sind liegende Töne hinzugefügt, die die damalige Stimmführung nicht so nackt erscheinen lassen, wie sie tatsächlich gewesen ist. 2 Gerade das Unreife, Unzweckmäßige jener Stimmführung, das die Künstler um eine gegründetere Werb werben ließ, kam nicht zum Vorschein. Die Vorführung lief auf Stimmungsmache hinaus, u. da läßt sich sagen, daß die Stücke einer gewissen Stimmung nicht entbehren, sofern in der Musik eine Verbindung von Klängen, sei sie auf welchen Grund immer gestützt, leicht irgendeine Stimmung erzeugt.

© Transcription Marko Deisinger.

June 20, 1927, fair weather, cool.

— Registered mail sent to the DAZ and the Frankfurter Zeitung . — From Floriz (letter= OJ 14/45, [66]): [birthday] congratulations, in elevated language, together with two small pictures. — From Prof. Oppel (letter): returns to my suggestions, and ask me to intervene with Furtwängler and Klenau. — From Hans Gutmann (letter): [birthday] congratulations. — From Mandruck, [letter= OC 54/176 and] gatherings 7–8. — After teatime, at Kellner, who has meanwhile taken over the management of a motorcycle factory. We buy material in the Indanthrenhaus 1 (42.48 shillings) and hand it over to Kellner. — Radio: "Music of the Gothic Period"; approaches to melismatic lines can be recognized, but as yet no systematic ordering in linear progressions. Apparently the pieces have been adapted; in particular, stationary tones have been added, which would make the voice-leading of the time not seem as bare as it really was. 2 Precisely the immature, the un-purposeful quality of that voice-leading, which led artists to create a more solidly founded one, did not emerge. The performances amounted to the creation of a mood, and from that it can be said that the pieces cannot dispense with a certain mood given that, in music, an alliance of chords, whatever the basis on which they are supported, can easily create some sort of mood.

© Translation William Drabkin.

Footnotes

1 Indanthren-Häuser: commercial houses set up by the German chemical company I. G. Farben, in which textiles dyed or printed with Indanthren, using in-house designs, were sold.

2 This is probably not true. Schenker appears to be describing organum from the 12th and 13th centuries, perhaps the music of Perotin, where there would have indeed been stationary tones in the lowest part, taken from plainsong melodies.