24. Sonntag; bedeckt.
— Um 12h Herr Stadler, wir vereinbaren Donnerstag als Besuchtag. — ½5–½7h Spaziergang, Café bei Pucher. — Rf. 7h Brahms Fm Quintett St Sedlak-Trost; völlig matt, der Klavierspieler trotz musikalischer Anlage ohne Kraft im Anschlag; Preuß singt Cornelius-Lieder: geschmacklose Texte, geschmacklose Musik, unbarmherziger Dilettantismus. — ¼10–11h Brief an Floriz, geschrieben als Dank für sein rührendes letztes Schreiben; ich spreche zuerst von Mozio, von meinem bei ihm noch erliegenden Guthaben; dann das Thema Verleger – erwähne Daten meiner Erfolge, von denen ich annehme, daß sie ihm nicht bekannt sind, (Furtwängler, die zwei Professuren, Band I vergriffen; Deutschen Tonkünstler Zeitung vom 11. XI., darin der Aufsatz von Schmid); an den Aufsatz von Schmid anknüpfend gebe ich Belege zu einer Entgegnung an Schönberg in Notenbild u. Text: Bach Cismoll-Präludium I u. Mozart sog. Dissonanzen-Einleitung zum Cdur-Streichquartett. 1 —© Transcription Marko Deisinger. |
24, Sunday, cloudy.
— At 12 o'clock, Mr. Stadler; we agree on Thursday as a day to visit [Mrs. Pairamall]. — 4:30 to 6:30, a walk, coffee at Pucher's. — Radio, 7 o'clock, Brahms's Quintet in F minor, Sedlak-Trost: dull throughout; the pianist, in spite of musical aptitude, without any strength in his attack. Preuss sings songs by Cornelius: tasteless texts, tasteless music, ruthless amateurism. — 9:15 to 11, letter= OJ 6/7, [44] to Floriz, written in thanks for his most recent, touching letter; I write first about Mozio and about my assets that are still in his possession; then the question of a publisher – I mention facts concerning my successes, which I assume he is not familiar with (Furtwängler, the two professorships, Harmonielehre out of print; the Deutsche Tonkünstler-Zeitung of November 11 which includes an essay by Schmid). Linked with Schmid's essay, I offer examples that would serve as a response to Schoenberg, in music illustrations and text: Bach Prelude in Cě minor from the Well-Tempered Clavier and the so-called "Dissonant" introduction to Mozart's Quartet in C major. 1 —© Translation William Drabkin. |
24. Sonntag; bedeckt.
— Um 12h Herr Stadler, wir vereinbaren Donnerstag als Besuchtag. — ½5–½7h Spaziergang, Café bei Pucher. — Rf. 7h Brahms Fm Quintett St Sedlak-Trost; völlig matt, der Klavierspieler trotz musikalischer Anlage ohne Kraft im Anschlag; Preuß singt Cornelius-Lieder: geschmacklose Texte, geschmacklose Musik, unbarmherziger Dilettantismus. — ¼10–11h Brief an Floriz, geschrieben als Dank für sein rührendes letztes Schreiben; ich spreche zuerst von Mozio, von meinem bei ihm noch erliegenden Guthaben; dann das Thema Verleger – erwähne Daten meiner Erfolge, von denen ich annehme, daß sie ihm nicht bekannt sind, (Furtwängler, die zwei Professuren, Band I vergriffen; Deutschen Tonkünstler Zeitung vom 11. XI., darin der Aufsatz von Schmid); an den Aufsatz von Schmid anknüpfend gebe ich Belege zu einer Entgegnung an Schönberg in Notenbild u. Text: Bach Cismoll-Präludium I u. Mozart sog. Dissonanzen-Einleitung zum Cdur-Streichquartett. 1 —© Transcription Marko Deisinger. |
24, Sunday, cloudy.
— At 12 o'clock, Mr. Stadler; we agree on Thursday as a day to visit [Mrs. Pairamall]. — 4:30 to 6:30, a walk, coffee at Pucher's. — Radio, 7 o'clock, Brahms's Quintet in F minor, Sedlak-Trost: dull throughout; the pianist, in spite of musical aptitude, without any strength in his attack. Preuss sings songs by Cornelius: tasteless texts, tasteless music, ruthless amateurism. — 9:15 to 11, letter= OJ 6/7, [44] to Floriz, written in thanks for his most recent, touching letter; I write first about Mozio and about my assets that are still in his possession; then the question of a publisher – I mention facts concerning my successes, which I assume he is not familiar with (Furtwängler, the two professorships, Harmonielehre out of print; the Deutsche Tonkünstler-Zeitung of November 11 which includes an essay by Schmid). Linked with Schmid's essay, I offer examples that would serve as a response to Schoenberg, in music illustrations and text: Bach Prelude in Cě minor from the Well-Tempered Clavier and the so-called "Dissonant" introduction to Mozart's Quartet in C major. 1 —© Translation William Drabkin. |
Footnotes1 The Deutsche Tonkünstler-Zeitung of November 5, 1929 (vol. 27, issue 21) contains both Schoenberg's article "Zur Frage des modernen Kompositionsunterrichtes" and the essay by Waldemar Schmid in which Schenker is mentioned. The letter to Violin (OJ 6/7, [44]) contains extensive musical exemplification and graphic work, including an early version of the analysis of the "Dissonant" Quartet introduction published in Der freie Satz. |