24. Februar 1931 Bedeckt, +2°.
— Von Karpath (K.OJ 12/9, [27]): Dank für das Jahrbuch, werde es lesen. — Von Cube (K.): urgirt eine Antwort! — Von Deutsch (Br.OJ 10/3, [139]): das Zitat (Benz) 1 zurück; B. habe nicht aus erster Quelle geschöpft, bleibe nur Schiedermayr 2 übrig. — Noch einmal ein Zurückgreifen ins Uebergreifen [in Der freie Satz]; den Abschnitt vom Untergreifen ausgearbeitet. — Um ¾5h öffnet Lie-Liechen den Apparat u. wir hören von einer Schallplatte Schaljapin die Verleumder-Arie aus dem „Barbier von Sevilla“ 3 – wohl das unerhörteste Kunststück in Gesang u. Charakteristik, das mir zu hören beschieden war! Höchst realistisch das Hineintragen naturalistischer Züge in die Buffonerie. Wo italienische große Sänger die Zungenfertigkeit hervorkehren, gibt Sch. noch außerdem das in dieser Arie erforderliche Lallen u. Stottern bis zur Tonlosigkeit, ohne daß die Töne wirklich fehlen. Ich sah förmlich seinen Unterkiefer schlottern, um diese Art Charakteristik hervorzubringen. In der Kunst des Gesanges steht er den Italienern nicht nach, übertrifft sie aber an charakteristischer Erfassung u. Ausführung. — Rf.: Wunschkonzert bis zur Pause um ½10h angehört: ein echtes Wiener Fest! Leider hat das Orchester Herrn Ernst Arnold die Gesänge verdorben, wie denn in letzter Zeit auch die Schrammelkonzerte zuviel des Orchestralen tun u. an Wirkung einbüßen. —© Transcription Marko Deisinger. |
February 24, 1931, cloudy, +2°.
— From Karpath (postcardOJ 12/9, [27]): thanks for the Yearbook ; he will read it. — From Cube (postcard): presses for an answer! — From Deutsch (letterOJ 10/3, [139]): the quotation (Benz) 1 returned; Benz has not researched this from original sources, one has to look at Schiedermayr. 2 — Once again, a return to Reaching Over [in Free Composition ]; the section on Motion from an Inner Voice elaborated. — At 4:45, Lie-Liechen turns on the [radio] equipment and we listen to a record of Chaliapin [singing] the "Calumny Aria" from The Barber of Seville 3 – perhaps the most unimaginable feat in singing and characterization that I have ever had the opportunity of hearing! The incorporation of naturalistic features into the buffoonery was highly realistic. Whereas the great Italian singers lay emphasis on vocal eloquence, Chaliapin additionally brings to this aria the required babbling and stammering to the point of losing the tone, without the notes actually getting lost. I could verily see his lower jaw quivering in order to bring out this kind of characterization. In the art of singing he is not outranked by the Italians, but exceeds them in his understanding and execution of characterization. — Radio: listened to the request concert up to the break at 9:30: a genuine Viennese celebration! Unfortunately, Mr. Ernst Arnold’s orchestra drowned out the singing, just as the concerts of schrammel music did recently, giving too much prominence to the orchestral element and losing their effect. —© Translation William Drabkin. |
24. Februar 1931 Bedeckt, +2°.
— Von Karpath (K.OJ 12/9, [27]): Dank für das Jahrbuch, werde es lesen. — Von Cube (K.): urgirt eine Antwort! — Von Deutsch (Br.OJ 10/3, [139]): das Zitat (Benz) 1 zurück; B. habe nicht aus erster Quelle geschöpft, bleibe nur Schiedermayr 2 übrig. — Noch einmal ein Zurückgreifen ins Uebergreifen [in Der freie Satz]; den Abschnitt vom Untergreifen ausgearbeitet. — Um ¾5h öffnet Lie-Liechen den Apparat u. wir hören von einer Schallplatte Schaljapin die Verleumder-Arie aus dem „Barbier von Sevilla“ 3 – wohl das unerhörteste Kunststück in Gesang u. Charakteristik, das mir zu hören beschieden war! Höchst realistisch das Hineintragen naturalistischer Züge in die Buffonerie. Wo italienische große Sänger die Zungenfertigkeit hervorkehren, gibt Sch. noch außerdem das in dieser Arie erforderliche Lallen u. Stottern bis zur Tonlosigkeit, ohne daß die Töne wirklich fehlen. Ich sah förmlich seinen Unterkiefer schlottern, um diese Art Charakteristik hervorzubringen. In der Kunst des Gesanges steht er den Italienern nicht nach, übertrifft sie aber an charakteristischer Erfassung u. Ausführung. — Rf.: Wunschkonzert bis zur Pause um ½10h angehört: ein echtes Wiener Fest! Leider hat das Orchester Herrn Ernst Arnold die Gesänge verdorben, wie denn in letzter Zeit auch die Schrammelkonzerte zuviel des Orchestralen tun u. an Wirkung einbüßen. —© Transcription Marko Deisinger. |
February 24, 1931, cloudy, +2°.
— From Karpath (postcardOJ 12/9, [27]): thanks for the Yearbook ; he will read it. — From Cube (postcard): presses for an answer! — From Deutsch (letterOJ 10/3, [139]): the quotation (Benz) 1 returned; Benz has not researched this from original sources, one has to look at Schiedermayr. 2 — Once again, a return to Reaching Over [in Free Composition ]; the section on Motion from an Inner Voice elaborated. — At 4:45, Lie-Liechen turns on the [radio] equipment and we listen to a record of Chaliapin [singing] the "Calumny Aria" from The Barber of Seville 3 – perhaps the most unimaginable feat in singing and characterization that I have ever had the opportunity of hearing! The incorporation of naturalistic features into the buffoonery was highly realistic. Whereas the great Italian singers lay emphasis on vocal eloquence, Chaliapin additionally brings to this aria the required babbling and stammering to the point of losing the tone, without the notes actually getting lost. I could verily see his lower jaw quivering in order to bring out this kind of characterization. In the art of singing he is not outranked by the Italians, but exceeds them in his understanding and execution of characterization. — Radio: listened to the request concert up to the break at 9:30: a genuine Viennese celebration! Unfortunately, Mr. Ernst Arnold’s orchestra drowned out the singing, just as the concerts of schrammel music did recently, giving too much prominence to the orchestral element and losing their effect. —© Translation William Drabkin. |
Footnotes1 Richard Benz, "Das Spiel des Dämons," Deutsche Allgemeine Zeitung, January 25, 1931, a clipping of which is preserved as OC 50/20. In this article, a passage from a Mozart letter is quoted. 2 I.e. Schiedermair’s edition of the letters of Mozart and his family, first published in 1914. 3 A recording made by the Victor company (6783–B) in 1926. |