Downloads temporarily removed for testing purposes

[In Jeanette Schenker's hand; all deletions, insertions, re-orderings, paragraph insertion breaks, and the marginal insertion, in Heinrich Schenker's hand]

[top left corner:]
9.XII rec. ab

An den Drei Masken Verlag in München 1

Auf den hier beigeschlossenen Brief an die U.-E. vom 4.XII. 2 erhielt ich postwendend den ebenfalls beiliegenden Brief vom 5.XII. 3 Es ist müßig, nach dem Beweggrund bei Dir. Hertzka

Es kann sein, daß Dir. Hertzka die Uebernahme der 10 Hefte als Hauptbedingung des neuen Verlages annimmt u. durch das Versagen die Verbindung hintertreiben will; es wäre aber auch möglich, daß er vor mir u. Ihnen die Zahlen zu bekennen sich scheut; vielleicht spielt auch Rache mit u. der Vorsatz, die 10 Hefte in Grund u. Boden zu sabotiren. Denn ihm ist nichts Menschliches fremd.

Ich glaube nun, daß uns nichts übrig bleibt, als mit einer neuen Reihe unter einem neuen {6} Titel zu beginnen. Wie denken Sie über einen Titel „Die Urlinie“. [cued from bottom of page:] auch andere Titel werden im Brief vorgeschlagen werden[.] [end cue]

Dürfte der frühere Untertitel beibehalten werden? –, wenn nicht so würde ich vorschlagen Vierteljahrschrift: usw.“

Die Frakturschrift soll beibehalten werden, ebenso das Format, da schon sonst ein zweites Klichée auf einer Seite fast schon keinen Text mehr zuließe.

Programmgemäß würde ich darauf ausgehen, allmählich die Darstellung von Chopins sämtlichen Etüden, von Brahms' 4 Sinfonien, von Mozarts drei großen Sinfonien 4 abzurunden, um Monographien zu ermöglichen, auch die übrigen Sinfonien von Beethoven, die größten von Haydn, Schubert usf. zu bringen; 5 nebst verschiedenen größeren u. kleineren Aufsätzen u. dem Vermischten.

Wollen Sie mich {7} nun gefl. mit Ihrem Vertragsentwurf bekannt machen, mit Ihrer Ansicht über den Titel u. die Form des Ganzen, damit ich bald in die Lage komme, den Inhalt der Hefte entsprechend festzulegen u. auszuarbeiten.

[unsigned]

© Transcription Kirstie Hewlett & William Drabkin, 2012

[In Jeanette Schenker's hand; all deletions, insertions, re-orderings, paragraph insertion breaks, and the marginal insertion, in Heinrich Schenker's hand]

[top left corner:]sent by registered post on
December 9

To Drei Masken Verlag in Munich 1

To my letter of December 4 to UE, 2 enclosed here, I received by return of post the letter of December 5 3 which is also enclosed. It is futile [to speculate on] Director Hertzka's motives.

It is possible that Director Hertzka will accept the take-over of the ten issues as a principal requirement of the new publisher, and wishes to thwart our relationship by [your] refusal [to agree to this]. But it is also possible that he is reluctant to admit numbers [of copies in stock] to me and to you; perhaps vengeance is also playing a part and that he intends to sabotage the ten issues outright. For he will stop at nothing that is humanly possible.

I now believe that there is nothing left for us to do than to begin a new series with a new title. {6} What would you say to the title "Die Urlinie"? [cued from bottom of page:] Further titles will be suggested in the letter.[end cue]

Could the earlier subtitle be retained? If not, then I would suggest "Quarterly Publication etc".

The Fraktur typeface should be kept, likewise the format; otherwise a second music example on one page would allow no space for any further text.

In terms of content, I would start by gradually presenting all of Chopin's Etudes, and Brahms' four symphonies, rounded off by Mozart's three great symphonies, 4 which would make it possible to create monographs [from them]; also to include the remaining symphonies of Beethoven, the greatest of Haydn, Schubert, 5 and so on, along with essays of various sizes, and the Miscellanea.

Please be so kind as to acquaint me {7} with your draft contract, your view about the title and the form of the whole, so that I shall soon be able to decide on the appropriate content of the issues and work on them.

[unsigned]

© Translation Kirstie Hewlett & William Drabkin, 2013

[In Jeanette Schenker's hand; all deletions, insertions, re-orderings, paragraph insertion breaks, and the marginal insertion, in Heinrich Schenker's hand]

[top left corner:]
9.XII rec. ab

An den Drei Masken Verlag in München 1

Auf den hier beigeschlossenen Brief an die U.-E. vom 4.XII. 2 erhielt ich postwendend den ebenfalls beiliegenden Brief vom 5.XII. 3 Es ist müßig, nach dem Beweggrund bei Dir. Hertzka

Es kann sein, daß Dir. Hertzka die Uebernahme der 10 Hefte als Hauptbedingung des neuen Verlages annimmt u. durch das Versagen die Verbindung hintertreiben will; es wäre aber auch möglich, daß er vor mir u. Ihnen die Zahlen zu bekennen sich scheut; vielleicht spielt auch Rache mit u. der Vorsatz, die 10 Hefte in Grund u. Boden zu sabotiren. Denn ihm ist nichts Menschliches fremd.

Ich glaube nun, daß uns nichts übrig bleibt, als mit einer neuen Reihe unter einem neuen {6} Titel zu beginnen. Wie denken Sie über einen Titel „Die Urlinie“. [cued from bottom of page:] auch andere Titel werden im Brief vorgeschlagen werden[.] [end cue]

Dürfte der frühere Untertitel beibehalten werden? –, wenn nicht so würde ich vorschlagen Vierteljahrschrift: usw.“

Die Frakturschrift soll beibehalten werden, ebenso das Format, da schon sonst ein zweites Klichée auf einer Seite fast schon keinen Text mehr zuließe.

Programmgemäß würde ich darauf ausgehen, allmählich die Darstellung von Chopins sämtlichen Etüden, von Brahms' 4 Sinfonien, von Mozarts drei großen Sinfonien 4 abzurunden, um Monographien zu ermöglichen, auch die übrigen Sinfonien von Beethoven, die größten von Haydn, Schubert usf. zu bringen; 5 nebst verschiedenen größeren u. kleineren Aufsätzen u. dem Vermischten.

Wollen Sie mich {7} nun gefl. mit Ihrem Vertragsentwurf bekannt machen, mit Ihrer Ansicht über den Titel u. die Form des Ganzen, damit ich bald in die Lage komme, den Inhalt der Hefte entsprechend festzulegen u. auszuarbeiten.

[unsigned]

© Transcription Kirstie Hewlett & William Drabkin, 2012

[In Jeanette Schenker's hand; all deletions, insertions, re-orderings, paragraph insertion breaks, and the marginal insertion, in Heinrich Schenker's hand]

[top left corner:]sent by registered post on
December 9

To Drei Masken Verlag in Munich 1

To my letter of December 4 to UE, 2 enclosed here, I received by return of post the letter of December 5 3 which is also enclosed. It is futile [to speculate on] Director Hertzka's motives.

It is possible that Director Hertzka will accept the take-over of the ten issues as a principal requirement of the new publisher, and wishes to thwart our relationship by [your] refusal [to agree to this]. But it is also possible that he is reluctant to admit numbers [of copies in stock] to me and to you; perhaps vengeance is also playing a part and that he intends to sabotage the ten issues outright. For he will stop at nothing that is humanly possible.

I now believe that there is nothing left for us to do than to begin a new series with a new title. {6} What would you say to the title "Die Urlinie"? [cued from bottom of page:] Further titles will be suggested in the letter.[end cue]

Could the earlier subtitle be retained? If not, then I would suggest "Quarterly Publication etc".

The Fraktur typeface should be kept, likewise the format; otherwise a second music example on one page would allow no space for any further text.

In terms of content, I would start by gradually presenting all of Chopin's Etudes, and Brahms' four symphonies, rounded off by Mozart's three great symphonies, 4 which would make it possible to create monographs [from them]; also to include the remaining symphonies of Beethoven, the greatest of Haydn, Schubert, 5 and so on, along with essays of various sizes, and the Miscellanea.

Please be so kind as to acquaint me {7} with your draft contract, your view about the title and the form of the whole, so that I shall soon be able to decide on the appropriate content of the issues and work on them.

[unsigned]

© Translation Kirstie Hewlett & William Drabkin, 2013

Footnotes

1 This is a draft of a letter, of which the transmission of the finished version is recorded in the diary at OJ 3/7, p. 2761, December 9, 1924: "An den 3M.V. (recomm. Br.): 2 Beilagen: meinen Brief an Hertzka in Copie, seinen an mich im Original." ("To Drei Masken Verlag (registered letter): two enclosures: copy of my letter to Hertzka, original of his to me."). There is also a postal receipt for this transmission, OC 54/8.

2 A copy survives as OC 52/609.

3 = OC 52/610, from Emil Hertzka (UE) to Schenker.

4 Symphony No.39 in Eę, K543, No. 40 in G minor, K550, No. 41 in C major ("Jupiter"), K551.

5 Of these works, Schenker published analyses of Mozart's Symphony in G minor, K550, Beethoven's "Eroica" Symphony, and two Chopin Etudes, Op. 10, Nos. 5 and 6, in the three Meisterwerk volumes. Analyses of two further Etudes from Op. 10 (Nos. 8 and 12) appear in the Five Graphic Music Analyses.

Commentary

Rights Holder
Heirs of Heinrich Schenker; deemed to be in the public domain.
License
Heirs of Heinrich Schenker; deemed to be in the public domain. Any claim to intellectual rights on this document should be addressed to the Schenker Documents Online, at schenkercorrespondence [at] mus (dot) cam (dot) ac (dot) uk.
Format
3p document, message in Jeanette Schenker's hand, emendations in Heinrich Schenker's hand, unsigned.
Provenance
Schenker, Heinrich (document date-1935)--Schenker, Jeanette (1935-1938)--Oster, Ernst (1938-c.1939)—New York Public Library (c.1939-)

Digital version created: 2013-05-15
Last updated: 2012-03-06