Sehr geehrter Herr Doktor! 1

Hiermit erlaube ich mir, Ihnen eine kleine Skizze vorzulegen, die ich in der Obertertia des Städl. Oberlyzeums verwertet habe zur Veranschaulichung der Ausfaltung des c-moll Klanges zu der c moll Fuge von Bach. Ich darf Sie wohl bitten, mir mitzuteilen, ob die Zeichnung Ihrem Gedankengang im Jahrbuch entspricht. 2

[The sketch is preserved with the letter and comprises a large circular diagram, reproduced below.]

Ich habe mich gefreut, dieser Tage ein Buch in die Hände zu bekommen {2} von Waldemar Woehl – Essen a/R., der in seinem Buche „Melodielehre“ (Quelle u. Meyer) 3 Ihre Ergebnisse in loser Weise für die Elementarmusiklehre fruchtbar machen will, ohne allerdings die Quelle anzugeben. Ich arbeite seit zwei Jahren täglich an Hand Ihrer Veröffentlichungen und habe schon viele Anregungen für den Schulmusikunterricht daraus geschöpft. Ich muß gestehen, die Arbeit war im Anfang nicht leicht. Für die Kontrapunktlehre mit praktischen Übungen habe ich ein Jahr gebraucht. In der Hoffnung, daß Sie über die Zeichnung eine Kritik mir zukommen lassen werden empfehle ich mich ergebenst


[signed:] B Martin, Bottrop/W. Göbenstr. 4.

[The text in the top-right corner reads:] Skizze über die Ausfaltung der ersten 8 Takte der c moll Fuge von Bach.



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© Transcription Ian Bent, 2022



Dear Dr. [Schenker], 1

I take the liberty of submitting to you, herewith enclosed, a short sketch that I have used with my fifth-year class in the municipal secondary school as a means of illustrating the unfolding of the C minor chord of the C minor Fugue by Bach. I respectfully ask you to let me know whether the diagram corresponds with your line of thought in the Yearbook. 2

[The sketch is preserved with the letter and comprises a large circular diagram, reproduced below.]

I was pleased to get hold in the last few days of a book {2} by Waldemar Woehl of Essen am Rhein. In his book Theory of Melody (Quelle & Meyer), 3 he seeks loosely to make your conclusions more manifest for elementary music theory, albeit without divulging his sources. I have been working every day for the past two years with your publications, and have already drawn from them to put forward many proposals for music instruction in schools. I must admit that the work was not easy at the beginning. For counterpoint teaching with practical exercises [alone] it has taken me a year. In the hope that you will let me have a critique of the diagram, I remain your most devoted


[signed:] B. Martin, Bottrop in Westphalia, Göbenstraße 4

[The text in the top-right corner reads:] Sketch showing the unfolding of the first 8 measures of the C minor Fugue of Bach.



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© Translation Ian Bent, 2022



Sehr geehrter Herr Doktor! 1

Hiermit erlaube ich mir, Ihnen eine kleine Skizze vorzulegen, die ich in der Obertertia des Städl. Oberlyzeums verwertet habe zur Veranschaulichung der Ausfaltung des c-moll Klanges zu der c moll Fuge von Bach. Ich darf Sie wohl bitten, mir mitzuteilen, ob die Zeichnung Ihrem Gedankengang im Jahrbuch entspricht. 2

[The sketch is preserved with the letter and comprises a large circular diagram, reproduced below.]

Ich habe mich gefreut, dieser Tage ein Buch in die Hände zu bekommen {2} von Waldemar Woehl – Essen a/R., der in seinem Buche „Melodielehre“ (Quelle u. Meyer) 3 Ihre Ergebnisse in loser Weise für die Elementarmusiklehre fruchtbar machen will, ohne allerdings die Quelle anzugeben. Ich arbeite seit zwei Jahren täglich an Hand Ihrer Veröffentlichungen und habe schon viele Anregungen für den Schulmusikunterricht daraus geschöpft. Ich muß gestehen, die Arbeit war im Anfang nicht leicht. Für die Kontrapunktlehre mit praktischen Übungen habe ich ein Jahr gebraucht. In der Hoffnung, daß Sie über die Zeichnung eine Kritik mir zukommen lassen werden empfehle ich mich ergebenst


[signed:] B Martin, Bottrop/W. Göbenstr. 4.

[The text in the top-right corner reads:] Skizze über die Ausfaltung der ersten 8 Takte der c moll Fuge von Bach.



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© Transcription Ian Bent, 2022



Dear Dr. [Schenker], 1

I take the liberty of submitting to you, herewith enclosed, a short sketch that I have used with my fifth-year class in the municipal secondary school as a means of illustrating the unfolding of the C minor chord of the C minor Fugue by Bach. I respectfully ask you to let me know whether the diagram corresponds with your line of thought in the Yearbook. 2

[The sketch is preserved with the letter and comprises a large circular diagram, reproduced below.]

I was pleased to get hold in the last few days of a book {2} by Waldemar Woehl of Essen am Rhein. In his book Theory of Melody (Quelle & Meyer), 3 he seeks loosely to make your conclusions more manifest for elementary music theory, albeit without divulging his sources. I have been working every day for the past two years with your publications, and have already drawn from them to put forward many proposals for music instruction in schools. I must admit that the work was not easy at the beginning. For counterpoint teaching with practical exercises [alone] it has taken me a year. In the hope that you will let me have a critique of the diagram, I remain your most devoted


[signed:] B. Martin, Bottrop in Westphalia, Göbenstraße 4

[The text in the top-right corner reads:] Sketch showing the unfolding of the first 8 measures of the C minor Fugue of Bach.



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© Translation Ian Bent, 2022

Footnotes

1 None of the many records of receipt of Martin’s letters in Schenker’s diary seem to correspond with this letter. This letter must date from after the publication date of Waldemar Woehl’s Melodielehre in 1929; moreover, the fact that Martin does not inquire about the publication date of Das Meisterwerk III suggests that it might date from at earliest December 17, 1930. We do know from Martin’s first letter to Schenker (OJ 12/50, [1], March 27, 1929) and the subsequent exchange that Martin had been working with Schenker’s methods from before he became a pupil in Fall 1929, in which case the “past two years” remark might place the letter in the Spring of 1931.

2 Heinrich Schenker, "Das Organische der Fuge: aufgezeigt an der I. C-Moll-Fuge aus dem Wohtemperierten Klavier von Joh. Seb. Bach," Das Meisterwerk in der Musik, vol. II (1926), pp. 55–95. — Martin writes continuously at this point, without paragraph-break.

3 Waldemar Woehl, Melodielehre, Musikpädagogische Bibliothek, issue 3 (Leipzig: Quelle & Meyer, 1929).