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Hotel Bayerischer Hof, München.
Haus allerersten Ranges.
Besitzer: Gebrüder Volkhardt.

Lieber’s Code

Innigst geliebter Meister! 1

Auf der Durchreise nach Pontresina stelle ich an Sie eine sehr dringende Frage mit der Bitte[,] Sie mir so schnell als möglich ebendahin Pension Collina zu beantworten.

Mein Scherzo 2 ist, wenn auch noch nicht instrumentiert so doch fast fertig geworden, nur hat mir das Tonale des Trios einige Schwierigkeiten gemacht und zwar aus folgendem Grunde.

Das Scherzo in D dur moduliert im ersten Teile zur Dominante, es folgen Mittelstück, Reprise und eine Cloda zur Beendigung des Scherzos.

{2} Nun folgt das Trio, wie es mir am besten passen würde[,] in h moll mit einem Mittelstück seinerseits in fis dur.

Kann man nun ohne lange Umschweife zu machen nach Beendigung des Scherzos auf der Tonika nach einer Tuttipause in h moll mit dem Trio einsetzen. Oder muss das Scherzo erst zum Trio hinausmodulieren?? Wäre dies der Fall, so wäre die Consequenz, dass die Coda des Scherzos als Coda für das ganze Stück gelten könnte, weil sie ja nicht zweimal vorkäme.

Es ergeben sich folgende Fälle: 1).

Scherzo [—] Trio [—] Reprise
of the
a : b : a+coda a b a whole
Scherzo.

oder 2.)

Scherzo [—] Trio [—] Scherzo
a : b : a1 a1 b a1 a [:] b : a+Coda
mod↑

{3} Sie verstehen, was ich meine[,] teurer Meister?

Was tatsächlich mir als Endstück des Scherzos als kleine Koda gelten sollte, würde die Rolle eines wirklichen empfangen! 3

Ich bitte Sie daher mir zu schreiben, ob das Scherzo zum Trio hinausmodulieren muss?

Einfacher wäre es freilich das Trio in D dur gleichfalls, wie das Scherzo zu bringen, nur muss ich aber bemerken dass das Scherzo bereits tonartlich stark zwischen D – und A – schwebt, und also im Trio derselbe Tonarten und Stufenzug recht ermattend und monoton wirken musste!

Trotz alledem, Liebster, bin ich überzeugt, dass sie Ihre Freude haben werden, wenn Sie sehen was ich sehe, worauf ich mein Stufenwerk {4} lenke! Immer heller wird im Hirne Ihres Sie innigst verehrenden und herzlichst grüssenden, in die eisige Schweiz reisenden


[signed:] Hans.

15. August, 1912.
München.

Allein Anscheine nach hat Frau Brünauer meinem Vater missfallen; er engagiert sie nicht.

© Transcription Ian Bent and William Drabkin, 2007


Hotel Bayerischer Hof, Munich.
Hotel of the highest caliber.
Proprietors: the Volkhardt brothers.

[?Lieber’s] Code

Most deeply beloved Master, 1

En route for Pontresina, let me put a very urgent question to you, with a request that you reply as soon as possible to the Pension Collina in that town.

My Scherzo, 2 albeit not yet scored out, is almost finished except that the key-scheme of the Trio has presented me with some difficulties, to be precise for the following reason.

The Scherzo, in D major, modulates to the dominant in the first section; then come the middle section, reprise, and a coda to end off the Scherzo.

{2} Now comes the Trio, and it would suit me best if it were in B minor with a middle section in Fě major.

Now, is one allowed, without making a long digression after the end of the Scherzo on the tonic, to set off straightway in B minor with the Trio after a tutti rest. Or does the Scherzo have first to modulate toward the Trio?? If this were the case, then the consequence would be that the coda of the Scherzo could serve as the coda for the entire movement, because it would not in fact occur twice.

The two following cases arise: 1.)

Scherzo [—] Trio [—] Reprise
of the
a : b : a+coda a b a whole
Scherzo.

or 2.)

Scherzo [—] Trio [—] Scherzo
a : b : a1 a1 b a1 a [:] b : a+Coda
mod↑

{3} You understand what I mean, dear master?

What is intended in fact to serve as the concluding section of the Scherzo, as a short coda, would take on the role of true [coda]! 3

Please will you write telling me whether the Scherzo must modulate into the Trio?

It would admittedly be simpler if the Trio were, just like the Scherzo, in D major. But I must point out that the Scherzo already hovers strongly between the keys of D major and A major; therefore, the same keys and scale-degree succession in the Trio would inevitably give a really wearisome and monotonous effect!

In spite of all of this, dearest [Master], I am convinced that you will be delighted when you see what I myself can see, [namely] how I {4} manage my scale-degree structure. It all becomes clearer and clearer in the mind of yours truly, who sends you his deepest respect and most cordial greetings while traveling in icy Switzerland,


[signed:] Hans

15. August, 1912
Munich

To all appearances, Mrs. Brünauer has displeased my father; he won't hire her.

© Translation Ian Bent, 2007


Hotel Bayerischer Hof, München.
Haus allerersten Ranges.
Besitzer: Gebrüder Volkhardt.

Lieber’s Code

Innigst geliebter Meister! 1

Auf der Durchreise nach Pontresina stelle ich an Sie eine sehr dringende Frage mit der Bitte[,] Sie mir so schnell als möglich ebendahin Pension Collina zu beantworten.

Mein Scherzo 2 ist, wenn auch noch nicht instrumentiert so doch fast fertig geworden, nur hat mir das Tonale des Trios einige Schwierigkeiten gemacht und zwar aus folgendem Grunde.

Das Scherzo in D dur moduliert im ersten Teile zur Dominante, es folgen Mittelstück, Reprise und eine Cloda zur Beendigung des Scherzos.

{2} Nun folgt das Trio, wie es mir am besten passen würde[,] in h moll mit einem Mittelstück seinerseits in fis dur.

Kann man nun ohne lange Umschweife zu machen nach Beendigung des Scherzos auf der Tonika nach einer Tuttipause in h moll mit dem Trio einsetzen. Oder muss das Scherzo erst zum Trio hinausmodulieren?? Wäre dies der Fall, so wäre die Consequenz, dass die Coda des Scherzos als Coda für das ganze Stück gelten könnte, weil sie ja nicht zweimal vorkäme.

Es ergeben sich folgende Fälle: 1).

Scherzo [—] Trio [—] Reprise
of the
a : b : a+coda a b a whole
Scherzo.

oder 2.)

Scherzo [—] Trio [—] Scherzo
a : b : a1 a1 b a1 a [:] b : a+Coda
mod↑

{3} Sie verstehen, was ich meine[,] teurer Meister?

Was tatsächlich mir als Endstück des Scherzos als kleine Koda gelten sollte, würde die Rolle eines wirklichen empfangen! 3

Ich bitte Sie daher mir zu schreiben, ob das Scherzo zum Trio hinausmodulieren muss?

Einfacher wäre es freilich das Trio in D dur gleichfalls, wie das Scherzo zu bringen, nur muss ich aber bemerken dass das Scherzo bereits tonartlich stark zwischen D – und A – schwebt, und also im Trio derselbe Tonarten und Stufenzug recht ermattend und monoton wirken musste!

Trotz alledem, Liebster, bin ich überzeugt, dass sie Ihre Freude haben werden, wenn Sie sehen was ich sehe, worauf ich mein Stufenwerk {4} lenke! Immer heller wird im Hirne Ihres Sie innigst verehrenden und herzlichst grüssenden, in die eisige Schweiz reisenden


[signed:] Hans.

15. August, 1912.
München.

Allein Anscheine nach hat Frau Brünauer meinem Vater missfallen; er engagiert sie nicht.

© Transcription Ian Bent and William Drabkin, 2007


Hotel Bayerischer Hof, Munich.
Hotel of the highest caliber.
Proprietors: the Volkhardt brothers.

[?Lieber’s] Code

Most deeply beloved Master, 1

En route for Pontresina, let me put a very urgent question to you, with a request that you reply as soon as possible to the Pension Collina in that town.

My Scherzo, 2 albeit not yet scored out, is almost finished except that the key-scheme of the Trio has presented me with some difficulties, to be precise for the following reason.

The Scherzo, in D major, modulates to the dominant in the first section; then come the middle section, reprise, and a coda to end off the Scherzo.

{2} Now comes the Trio, and it would suit me best if it were in B minor with a middle section in Fě major.

Now, is one allowed, without making a long digression after the end of the Scherzo on the tonic, to set off straightway in B minor with the Trio after a tutti rest. Or does the Scherzo have first to modulate toward the Trio?? If this were the case, then the consequence would be that the coda of the Scherzo could serve as the coda for the entire movement, because it would not in fact occur twice.

The two following cases arise: 1.)

Scherzo [—] Trio [—] Reprise
of the
a : b : a+coda a b a whole
Scherzo.

or 2.)

Scherzo [—] Trio [—] Scherzo
a : b : a1 a1 b a1 a [:] b : a+Coda
mod↑

{3} You understand what I mean, dear master?

What is intended in fact to serve as the concluding section of the Scherzo, as a short coda, would take on the role of true [coda]! 3

Please will you write telling me whether the Scherzo must modulate into the Trio?

It would admittedly be simpler if the Trio were, just like the Scherzo, in D major. But I must point out that the Scherzo already hovers strongly between the keys of D major and A major; therefore, the same keys and scale-degree succession in the Trio would inevitably give a really wearisome and monotonous effect!

In spite of all of this, dearest [Master], I am convinced that you will be delighted when you see what I myself can see, [namely] how I {4} manage my scale-degree structure. It all becomes clearer and clearer in the mind of yours truly, who sends you his deepest respect and most cordial greetings while traveling in icy Switzerland,


[signed:] Hans

15. August, 1912
Munich

To all appearances, Mrs. Brünauer has displeased my father; he won't hire her.

© Translation Ian Bent, 2007

Footnotes

1 Receipt of this letter is not recorded in Schenker's diary.

2 The third movement of Weisse's String Quintet.

3 In this sentence, Weisse is making a distinction between a closing group (or codetta) in a sonata form, which follows the second group within the exposition (or reprise/recapitulation), and a "true" coda, which concludes the form as a whole.