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Danzig, 4. III. 1925

Sehr ve[r]ehrter, lieber Herr Meister! 1

Sehr herzlichen Dank für Ihren langen, ausführlichen Bericht. 2

Ich muss Ihnen heute berichten, daß ich gestern den Vertrag für die kommende Spielzeit unterschrieben habe, da sich nichts besseres für mich fand. Nun ist eine Möglichkeit, daß ich im nächsten Jahre an Sonntag Vormittagen 6 volkstümliche Konzerte dirigiere, die ein ganz besonderes Programm haben sollen. Da hätte ich Sie gerne um Rat gefragt. Ich soll nämlich in nächster Zeit in großen Zügen meine Absichten bekanntgeben, daher jetzt schon – wo noch so viel Zeit – die Erwähnung.

Unbedingt möchte ich in diesen Konzerten zur Aufführung bringen:

Es ist mein fester Wunsch, in diesen Konzerten hier weniger gehörte Meisterwerke vorzuführen, um nicht sozusagen mit den allmonatlich hier stattfindenden Synfoniekonzerten in einen Wettkampf zu geraten.

Nun will ich Sie fragen: Soll ich auch Beethoven nehmen? Und wie vereinigen? Kann man in 6 Konzerte ausschließlich klassische Programme bringen? Ist die BrahmsD Dur-Serenade (für Bratschen) unterzubringen? Jedes Programm muss doch einen Höhepunkt haben, wie Sie mir immer von Mes[s]chaert erzählten. Mir scheinen alle Dinge zu großartig, wie sie nebeneinander stehen. Ein schlägt das andere. Wie das vereinigen?

Ich bin Ihnen auch dankbar, wenn Sie mir {3} auch noch andere Stücke nennen, die Sie in so einem Rahmen für aufführenswert halten, die selten gehört sind.

Finden Sie den Plan, Spezialitäten, Seltenheiten gut (!?) zu servieren, richtig? Ich glaube, es ist besser so, als ich dirigiere, wie alle, die 3te Leonoren-Ouv., die man 1000 mal schlecht hört! – Es wäre ein Vorbauen für spätere Ziele. 3

Meinen zweiten Brief dürften Sie ja auch erhalten haben. Es drängt mich eigentlich, wieder einmal mit Ihnen lange gemütlich und ausführlich sprechen zu dürfen. Vielleicht kommts im Sommer dazu. Sie sind doch bei Türtscher zu treffen?!! 4


Sehr herzlich-ergeben grüßt Sie
und Ihre Frau
Ihr dankbarer
[signed:] Carl Bamberger

© Transcription Ian Bent, 2022


Danzig, March 4, 1925

Greatly revered, dear Master, 1

Most cordial thanks for your long and detailed letter. 2

Today I must report to you that yesterday I signed the contract for the coming performance season. Now there is a possibility of my conducting six popular concerts, which are to have a very particular program, on Sunday mornings in the coming year. I should dearly have liked to seek your advice. I am, however, expected to declare the broad outline of my intentions in the near future, hence my mentioning it now, while there is still some time left.

I should like at all costs to include in these concerts:

It is my firm desire to present, in these concerts, masterworks that are less frequently heard, so as not, so to speak, to get into competition with the symphonic concerts that take place here every month.

Now, this is what I want to ask you: Should I include Beethoven? And how do I combine [items]? Is it acceptable to present exclusively classical programs in all six concerts? Would the Brahms D major Serenade (for violas) fit in? Every program must of course have a highpoint, as you repeatedly told me was true of Messchaert. All the items seem to me too weighty when placed side by side. One jostles against another. How does one combine them?

I should also be grateful if you could {3} suggest some other pieces you consider deserving of performance in such a context and that are rarely heard.

Do you find my plan, specialities, and rarities worthy (?!) of serving up, and right? I believe it is better thus than my conducting, like everybody else, the Leonore No. 3 Overture, which one hears a thousand times badly performed! It might be a stepping-stone to later achievements. 3

You must also surely have received my second letter by now. I only wish I could once again talk with you, in comfort, at length, and in detail. Perhaps that might be possible in the Summer. You must be going to stay chez Türtscher?!! 4


Very cordial, devoted greetings to you
and you wife from
your grateful
[signed:] Carl Bamberger

© Translation Ian Bent, 2022


Danzig, 4. III. 1925

Sehr ve[r]ehrter, lieber Herr Meister! 1

Sehr herzlichen Dank für Ihren langen, ausführlichen Bericht. 2

Ich muss Ihnen heute berichten, daß ich gestern den Vertrag für die kommende Spielzeit unterschrieben habe, da sich nichts besseres für mich fand. Nun ist eine Möglichkeit, daß ich im nächsten Jahre an Sonntag Vormittagen 6 volkstümliche Konzerte dirigiere, die ein ganz besonderes Programm haben sollen. Da hätte ich Sie gerne um Rat gefragt. Ich soll nämlich in nächster Zeit in großen Zügen meine Absichten bekanntgeben, daher jetzt schon – wo noch so viel Zeit – die Erwähnung.

Unbedingt möchte ich in diesen Konzerten zur Aufführung bringen:

Es ist mein fester Wunsch, in diesen Konzerten hier weniger gehörte Meisterwerke vorzuführen, um nicht sozusagen mit den allmonatlich hier stattfindenden Synfoniekonzerten in einen Wettkampf zu geraten.

Nun will ich Sie fragen: Soll ich auch Beethoven nehmen? Und wie vereinigen? Kann man in 6 Konzerte ausschließlich klassische Programme bringen? Ist die BrahmsD Dur-Serenade (für Bratschen) unterzubringen? Jedes Programm muss doch einen Höhepunkt haben, wie Sie mir immer von Mes[s]chaert erzählten. Mir scheinen alle Dinge zu großartig, wie sie nebeneinander stehen. Ein schlägt das andere. Wie das vereinigen?

Ich bin Ihnen auch dankbar, wenn Sie mir {3} auch noch andere Stücke nennen, die Sie in so einem Rahmen für aufführenswert halten, die selten gehört sind.

Finden Sie den Plan, Spezialitäten, Seltenheiten gut (!?) zu servieren, richtig? Ich glaube, es ist besser so, als ich dirigiere, wie alle, die 3te Leonoren-Ouv., die man 1000 mal schlecht hört! – Es wäre ein Vorbauen für spätere Ziele. 3

Meinen zweiten Brief dürften Sie ja auch erhalten haben. Es drängt mich eigentlich, wieder einmal mit Ihnen lange gemütlich und ausführlich sprechen zu dürfen. Vielleicht kommts im Sommer dazu. Sie sind doch bei Türtscher zu treffen?!! 4


Sehr herzlich-ergeben grüßt Sie
und Ihre Frau
Ihr dankbarer
[signed:] Carl Bamberger

© Transcription Ian Bent, 2022


Danzig, March 4, 1925

Greatly revered, dear Master, 1

Most cordial thanks for your long and detailed letter. 2

Today I must report to you that yesterday I signed the contract for the coming performance season. Now there is a possibility of my conducting six popular concerts, which are to have a very particular program, on Sunday mornings in the coming year. I should dearly have liked to seek your advice. I am, however, expected to declare the broad outline of my intentions in the near future, hence my mentioning it now, while there is still some time left.

I should like at all costs to include in these concerts:

It is my firm desire to present, in these concerts, masterworks that are less frequently heard, so as not, so to speak, to get into competition with the symphonic concerts that take place here every month.

Now, this is what I want to ask you: Should I include Beethoven? And how do I combine [items]? Is it acceptable to present exclusively classical programs in all six concerts? Would the Brahms D major Serenade (for violas) fit in? Every program must of course have a highpoint, as you repeatedly told me was true of Messchaert. All the items seem to me too weighty when placed side by side. One jostles against another. How does one combine them?

I should also be grateful if you could {3} suggest some other pieces you consider deserving of performance in such a context and that are rarely heard.

Do you find my plan, specialities, and rarities worthy (?!) of serving up, and right? I believe it is better thus than my conducting, like everybody else, the Leonore No. 3 Overture, which one hears a thousand times badly performed! It might be a stepping-stone to later achievements. 3

You must also surely have received my second letter by now. I only wish I could once again talk with you, in comfort, at length, and in detail. Perhaps that might be possible in the Summer. You must be going to stay chez Türtscher?!! 4


Very cordial, devoted greetings to you
and you wife from
your grateful
[signed:] Carl Bamberger

© Translation Ian Bent, 2022

Footnotes

1 Receipt of this letter is recorded in Schenker’s diary for March 6, 1925: “Von Bamberger (Br.): hat sich für das nächste Jahr wieder nach Danzig verpflichtet – Programmfragen.” (“From Bamberger (letter): has committed himself to Danzig again for next year – questions about program.”).

2 Writing of the letter in question – which is not known to survive – is recorded in Schenker’s diary for February 25, 1925: “An Bamberger (Br.): danke für sein Schreiben, Bemerkung über die Kapellmeisterei; sende den finnländischen Brief zurück, erbitte nochmals Belege.” (“To Bamberger (letter): I thank him for his letter, comment on the goings-on over the music director; I return the letter from Finland, ask again for receipts.”). Later in the same day, Schenker records: “Von Bamberger (Br.): habe keine Belege! Also auch dieser Junge macht sich des Verrats u. des Schmutzes schuldig.” (“From Bamberger (letter): he does not have any receipts! So this boy, too, is guilty of betrayal and shady dealings.”). The letter referred to is OJ 9/12, [3].

3 No reply from Schenker to these questions about progamming is known to survive, nor is there any related entry in Schenker’s diary until March 30, which records an encounter with Bamberger: “In Buxbaums Konzert: Mozart Gmoll-Quintett, durchweg falsche Tempi […] Wir begegnen im Saal der Familie Spiegler, Bamberger usw.” (“In Buxbaum's concert: Mozart Quintet in G minor, wrong tempi throughout […] We encounter the Spiegler family, Bamberger, etc. in the hall.”).

4 i.e. staying in Galtür, the Schenkers’ favorite Alpine village, where they stayed in 1925 from June 27 to September 3, probably at the Alpenhaus Fluchthorn owned by Adolf Türtscher.

Commentary

Format
3p letter, recto-verso, holograph salutation, message, valediction, and signature
Provenance
Schenker, Heinrich (document date-1935)--Schenker, Jeanette (1935-c.1942)--Ratz, Erwin (c.1942-c.1955)--Jonas, Oswald (c.1955-1978)--University of California, Riverside (1978-)
Rights Holder
Heirs and representatives of Carl Bamberger. Deemed to be in the public domain.
License
All reasonable attempts have been made to identify the heirs or representatives of Carl Bamberger. This document is deemed to be in the public domain. Any claim to intellectual rights on this document should be addressed to the Schenker Correspondence Project, Faculty of Music, University of Cambridge, at schenkercorrespondence[at]mus(dot)cam(dot)ac(dot)uk

Digital version created: 2022-04-11
Last updated: 2011-06-09