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OJ 9/12, [3] - Handwritten letter from Carl Bamberger to Schenker, dated February 23, 1925
Vormittag traf Ihr Kärtchen ein. 2 Sie werden ja inzwischen meinen ausführlichen Brief, 3 in dem ganz zufällig von Tonwillen-Abonnements die Rede ist, erhalten haben. Nun genaues: Ich selbst erhielt die Tonwillen-Hefte wohl alle von Guttmann [sic] bis jetzt, jedoch nicht als „Abonnent”, sondern stets, wenn ein Heft erschien. Hans Weisse sandte sandte mir die letzt erschienenen so kann ich leider nicht weder mit Belegen oder Angaben für Ihren Anwalt dienen. Veranlasst habe ich, wie glaube ich bereits erwähnt, 3 Abonnements: Frau Sachs, Berlin {2} bezieht die Hefte durch Hofmeister Leipzig (seit 1924); ferner ersuchte ich Guttmann vor kurzem (!) als Abonnenten vorzumerken: Werner Gossling (Kapellmeister) Danzig, Prof. Otto Lutz, (Musiklehrer) Danzig. Ich selbst bezog kaufte des öfteren die bisherrdher erschienen Hefte, die ich dann verteilte; so z.B. sandte ich bis jetzt alle erschienenen an Kilpinen, u. unter verteilte in Wien seiner Zeit auch mehrere Exemplare. 4 Von den Frei-Exemplaren, die ich seiner Zeit von Heinsheimer (U. E.) erhielt, wissen Sie ja. Es waren 3 mal 6 5 oder 6 Hefte. Im Herbst kaufte ich von Danzig aus 2 mal 6 Hefte für die hiesigen Kapellmeister. 5 Hoffentlich genügen und Nutzen Ihnen die {3} Angaben. Ich freue mich für Sie, daß Sie von all’ dem Peinlichen nun erlöst sein werden. Kann man die nächsten Hefte schon beim „3 Masken“-Verlag bestellen? 6 Es wird wohl noch ein Weilchen dauern! Über mich berichtete ich reichlich in meinem vorigen Brief. – Hier sind jetzt große Meinungsverschiedenheiten in der Wahl des neuen ersten Opern Kapellmeisters, für den der Titel eines „Operndirektors“ geschaffen werden soll; Ob damit nun schon alles gemacht ist?? Die Hohlheit stinkt gegen Himmel! [written sideways in the left margin:] Koller verlässt das Theater: er macht den „Schwindel“ nicht länger mit, will 3 Konzerte im Jahre dirigieren, aber diese sollen gut sein. Immerhin ein schöner Vorsatz! Alles ist hier entsetzt über [in the bottom margin:] sein Scheiden. Ich muss wohl noch warte, bis ich Kapellm. bin. © Transcription Ian Bent, 2022 |
Your little postcard arrived this morning. 2 You will meantime surely have received my detailed letter, 3 in which I – purely by chance – spoke about Tonwille subscriptions. Now in further detail: Up to now, I myself have received the Tonwille issues exclusively from Gutmann, however not as a “subscriber,” but always when an issue appeared. Hans Weisse sent me the last ones to appear; so I cannot, unfortunately, provide receipts or documentary evidence for your attorney. As I believe I already mentioned, I have induced three people to take out subscriptions: Mrs Sachs in Berlin {2} obtained the issues through Hofmeister of Leipzig (since 1924); furthermore, I recently(!) asked Gutmann to reserve as subscribers Werner Gossling (conductor) in Danzig, and Prof. Otto Lutz (music teacher) in Danzig. I myself several times purchased the issues that had appeared to date and then passed them on, for instance up to now I have passed all that have appeared on to Kilpinen, and distributed also several copies in the past in Vienna. 4 You are certainly aware of the free copies that I received in the past from Heinsheimer of Universal Edition. There were three copies of five or six issues. In the Fall, I purchased from Danzig two copies of six issues for the conductors here. 5 I hope these {3} details are sufficient and helpful to you. I am happy for you that you will now be delivered from all the pain of this affair. Is it already possible to order the next volume from Drei-Masken Verlag? 6 It will surely take a while yet! I reported on my own situation amply in my previous letter. – Here there are now sharp differences of opinion on the choice of the new first opera conductor, for which the title “opera director” is to be created. I wonder whether that will do the trick?? Its hollowness stinks to high heaven! [written sideways in the left margin:] Koller is quitting the theater. He won’t participate in the “swindle” any longer. He will conduct three concerts over the year, but these should be good. All the same, a happy intention! All is dismay here [in the bottom margin:] at his departure. I will probably have to wait until I am a conductor. © Translation Ian Bent, 2022 |
Vormittag traf Ihr Kärtchen ein. 2 Sie werden ja inzwischen meinen ausführlichen Brief, 3 in dem ganz zufällig von Tonwillen-Abonnements die Rede ist, erhalten haben. Nun genaues: Ich selbst erhielt die Tonwillen-Hefte wohl alle von Guttmann [sic] bis jetzt, jedoch nicht als „Abonnent”, sondern stets, wenn ein Heft erschien. Hans Weisse sandte sandte mir die letzt erschienenen so kann ich leider nicht weder mit Belegen oder Angaben für Ihren Anwalt dienen. Veranlasst habe ich, wie glaube ich bereits erwähnt, 3 Abonnements: Frau Sachs, Berlin {2} bezieht die Hefte durch Hofmeister Leipzig (seit 1924); ferner ersuchte ich Guttmann vor kurzem (!) als Abonnenten vorzumerken: Werner Gossling (Kapellmeister) Danzig, Prof. Otto Lutz, (Musiklehrer) Danzig. Ich selbst bezog kaufte des öfteren die bisherrdher erschienen Hefte, die ich dann verteilte; so z.B. sandte ich bis jetzt alle erschienenen an Kilpinen, u. unter verteilte in Wien seiner Zeit auch mehrere Exemplare. 4 Von den Frei-Exemplaren, die ich seiner Zeit von Heinsheimer (U. E.) erhielt, wissen Sie ja. Es waren 3 mal 6 5 oder 6 Hefte. Im Herbst kaufte ich von Danzig aus 2 mal 6 Hefte für die hiesigen Kapellmeister. 5 Hoffentlich genügen und Nutzen Ihnen die {3} Angaben. Ich freue mich für Sie, daß Sie von all’ dem Peinlichen nun erlöst sein werden. Kann man die nächsten Hefte schon beim „3 Masken“-Verlag bestellen? 6 Es wird wohl noch ein Weilchen dauern! Über mich berichtete ich reichlich in meinem vorigen Brief. – Hier sind jetzt große Meinungsverschiedenheiten in der Wahl des neuen ersten Opern Kapellmeisters, für den der Titel eines „Operndirektors“ geschaffen werden soll; Ob damit nun schon alles gemacht ist?? Die Hohlheit stinkt gegen Himmel! [written sideways in the left margin:] Koller verlässt das Theater: er macht den „Schwindel“ nicht länger mit, will 3 Konzerte im Jahre dirigieren, aber diese sollen gut sein. Immerhin ein schöner Vorsatz! Alles ist hier entsetzt über [in the bottom margin:] sein Scheiden. Ich muss wohl noch warte, bis ich Kapellm. bin. © Transcription Ian Bent, 2022 |
Your little postcard arrived this morning. 2 You will meantime surely have received my detailed letter, 3 in which I – purely by chance – spoke about Tonwille subscriptions. Now in further detail: Up to now, I myself have received the Tonwille issues exclusively from Gutmann, however not as a “subscriber,” but always when an issue appeared. Hans Weisse sent me the last ones to appear; so I cannot, unfortunately, provide receipts or documentary evidence for your attorney. As I believe I already mentioned, I have induced three people to take out subscriptions: Mrs Sachs in Berlin {2} obtained the issues through Hofmeister of Leipzig (since 1924); furthermore, I recently(!) asked Gutmann to reserve as subscribers Werner Gossling (conductor) in Danzig, and Prof. Otto Lutz (music teacher) in Danzig. I myself several times purchased the issues that had appeared to date and then passed them on, for instance up to now I have passed all that have appeared on to Kilpinen, and distributed also several copies in the past in Vienna. 4 You are certainly aware of the free copies that I received in the past from Heinsheimer of Universal Edition. There were three copies of five or six issues. In the Fall, I purchased from Danzig two copies of six issues for the conductors here. 5 I hope these {3} details are sufficient and helpful to you. I am happy for you that you will now be delivered from all the pain of this affair. Is it already possible to order the next volume from Drei-Masken Verlag? 6 It will surely take a while yet! I reported on my own situation amply in my previous letter. – Here there are now sharp differences of opinion on the choice of the new first opera conductor, for which the title “opera director” is to be created. I wonder whether that will do the trick?? Its hollowness stinks to high heaven! [written sideways in the left margin:] Koller is quitting the theater. He won’t participate in the “swindle” any longer. He will conduct three concerts over the year, but these should be good. All the same, a happy intention! All is dismay here [in the bottom margin:] at his departure. I will probably have to wait until I am a conductor. © Translation Ian Bent, 2022 |
Footnotes1 Receipt of, and reaction to, this letter is recorded in Schenker’s diary for February 25, 1925: “Von Bamberger (Br.): habe keine Belege! Also auch dieser Junge macht sich des Verrats u. des Schmutzes schuldig.” (“From Bamberger (letter): he does not have any receipts! So this boy, too, is guilty of betrayal and shady dealings.”). 2 Schenker’s diary for February 21, 1925 records: “An Mozio (K.): wann er das Abonnement bezahlt habe? An Bamberger (K.): die gleiche Frage.” (“To Mozio [i.e. Schenker’s brother Moriz] (postcard): when did he pay the subscription? To Bamberger (postcard): the same question.”). The postcard is not known to survive. 3 = OJ 9/12, [2], February 18, 1925. 4 This, of course, is precisely what Schenker did not want, since he was concerned about subscriptions, hence sales, hence personal income, and also about bringing charges against Universal Edition for under-promoting his works. Bamberger plows on in what follows, getting further mired down, imagining that by disseminating his publications he was doing what Schenker wanted and that the latter would be grateful for that. 5 See OJ 9/12, [2] for details. 6 Drei-Masken Verlag undertook to publish a continuation of Der Tonwille as a yearbook under the title Das Meisterwerk in der Musik , the first volume of which, dated 1925, was released on June 21, 1926. |
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Commentary
Digital version created: 2022-04-10 |