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OC 20/402 - Handwritten letter from Weisse to Schenker, dated February 20, 1931
Anbei Brief und Beilage von Cube mit bestem Dank. Der Vortrag 2 begegnete wiederum starkem Interesse, das Zimmer war bis auf den letzten Platz gefüllt, etwa 5 30 Personen; ich sprach vollkommen frei[,] was entschieden die allerstärkste Wirkung machte (ich machte dabei für mich allerhand wichtige Erfahrungen.) In 14 Tagen halte ich den 3. und letzten Vortrag. Das Mozartzitat verfehlte seinen Wirkung nicht, aber den ganzen nächsten Vortrag lege ich daraufhin an, das Zitat zu deuten, indem ich zeige was damit gemeint ist. (Denn verstanden habe es ja doch nur meine Schüler, die drin waren[.]) {2} Hier zwei Fragen, für deren ganz kurze schlagwortartige Beantwortung ich Ihnen sehr dankbar wäre. Sie sprechen bei Besprechung des 5. Kl. Präludiums im „Tonwillen“
3
erst gegen Schluss von den rhythmischen Verhältnissen, von dem Nun liegt doch eigentlich von den ersten Takten an dieses Rhythmus dem Stück zugrunde,
dadurch dass, die zweimailge Wiederkehr der aus 3 Achteln bestehenden
Figur in den 3 Vierteltakt gezwängt ist Haben Sie diese Verhältnisse mit Absicht nicht erwähnt? {3} Die zweite Frage.
Brahms
Cmollquartett, 3. Satz Allegretto molto moderato liegen die rhythm.
Verhältnisse äusserst merkwürdig. Weshalb schreibt Brahms den Einfall auftaktig. Er hätte doch
auch auf eins beginnen können. Werden da bei der Notierung
die Gewichtsverhältnisse berücksicht [sic], dass der
Hauptklang f nur ein, der Nebennotenklang
dagegen 3 Achtel beansprücht; ist das der Grund[,] der Brahms
bestimmte[,] auftaktig zu schreiben? Noch
merkwürdiger: von Takt 15 an liegt alles falsch, man hört doch: Ist folgende Erklärung richtig: Takt 8 fällt der Schluss auf c auf das 3[.] Achtel: hier hätte Takt 15 anschliessen können, so
zwar, dass © Transcription William Drabkin, 2008 |
Enclosed is the letter, and the supplementary material, from Cube, for which I send my best thanks. The lecture 2 met once again with great interest; the room was filled to the last seat, approximately 5 30 persons. I spoke entirely without prepared text, which was crucial for making the strongest possible effect. (This gave me important experiences of all sorts.) In two weeks I shall give the third and last lecture. The Mozart quotation did not fail in its effect, but in the next lecture I shall make a special point of interpreting the quotation, so as to show what is implied by it. (For only my pupils understood what was contained in it.) {2} I have two questions to which I would be most grateful for very short answers, in the form of key words. In your study of [J. S. Bach's]
Fifth Short
Prelude in
Der Tonwille
,
3
you spoke about rhythmic relationships only towards the end, of the
In fact, however, this rhythm underlies the piece from the first bar, in such a way
that the two-fold repeat of the figure comprising
three eighth-notes is squeezed into the three-quarter measure Did you intentionally refrain from mentioning these relationships? {3} My second question:
Brahms’s String Quartet
in C minor, third movement (Allegretto molto moderato), in which the rhythmic
relationships are extremely striking. Why indeed does
Brahms write the first note as an
upbeat? He could indeed have begun on the downbeat. In the
notation are the relationships of weight considered, so that the principal
chord of F minor takes up only one eighth note, while the auxiliary
chord takes up three? Is that the reason that determined that Brahms should begin on an upbeat? Even more
striking: from measure 15 onward, everything appears to be wrong. One surely hears as
follows: Is the following explanation correct? In m. 8 the cadence in C minor falls on the third eighth: here the
music could have been continued with m. 15, in such away that © Translation William Drabkin, 2008 |
Anbei Brief und Beilage von Cube mit bestem Dank. Der Vortrag 2 begegnete wiederum starkem Interesse, das Zimmer war bis auf den letzten Platz gefüllt, etwa 5 30 Personen; ich sprach vollkommen frei[,] was entschieden die allerstärkste Wirkung machte (ich machte dabei für mich allerhand wichtige Erfahrungen.) In 14 Tagen halte ich den 3. und letzten Vortrag. Das Mozartzitat verfehlte seinen Wirkung nicht, aber den ganzen nächsten Vortrag lege ich daraufhin an, das Zitat zu deuten, indem ich zeige was damit gemeint ist. (Denn verstanden habe es ja doch nur meine Schüler, die drin waren[.]) {2} Hier zwei Fragen, für deren ganz kurze schlagwortartige Beantwortung ich Ihnen sehr dankbar wäre. Sie sprechen bei Besprechung des 5. Kl. Präludiums im „Tonwillen“
3
erst gegen Schluss von den rhythmischen Verhältnissen, von dem Nun liegt doch eigentlich von den ersten Takten an dieses Rhythmus dem Stück zugrunde,
dadurch dass, die zweimailge Wiederkehr der aus 3 Achteln bestehenden
Figur in den 3 Vierteltakt gezwängt ist Haben Sie diese Verhältnisse mit Absicht nicht erwähnt? {3} Die zweite Frage.
Brahms
Cmollquartett, 3. Satz Allegretto molto moderato liegen die rhythm.
Verhältnisse äusserst merkwürdig. Weshalb schreibt Brahms den Einfall auftaktig. Er hätte doch
auch auf eins beginnen können. Werden da bei der Notierung
die Gewichtsverhältnisse berücksicht [sic], dass der
Hauptklang f nur ein, der Nebennotenklang
dagegen 3 Achtel beansprücht; ist das der Grund[,] der Brahms
bestimmte[,] auftaktig zu schreiben? Noch
merkwürdiger: von Takt 15 an liegt alles falsch, man hört doch: Ist folgende Erklärung richtig: Takt 8 fällt der Schluss auf c auf das 3[.] Achtel: hier hätte Takt 15 anschliessen können, so
zwar, dass © Transcription William Drabkin, 2008 |
Enclosed is the letter, and the supplementary material, from Cube, for which I send my best thanks. The lecture 2 met once again with great interest; the room was filled to the last seat, approximately 5 30 persons. I spoke entirely without prepared text, which was crucial for making the strongest possible effect. (This gave me important experiences of all sorts.) In two weeks I shall give the third and last lecture. The Mozart quotation did not fail in its effect, but in the next lecture I shall make a special point of interpreting the quotation, so as to show what is implied by it. (For only my pupils understood what was contained in it.) {2} I have two questions to which I would be most grateful for very short answers, in the form of key words. In your study of [J. S. Bach's]
Fifth Short
Prelude in
Der Tonwille
,
3
you spoke about rhythmic relationships only towards the end, of the
In fact, however, this rhythm underlies the piece from the first bar, in such a way
that the two-fold repeat of the figure comprising
three eighth-notes is squeezed into the three-quarter measure Did you intentionally refrain from mentioning these relationships? {3} My second question:
Brahms’s String Quartet
in C minor, third movement (Allegretto molto moderato), in which the rhythmic
relationships are extremely striking. Why indeed does
Brahms write the first note as an
upbeat? He could indeed have begun on the downbeat. In the
notation are the relationships of weight considered, so that the principal
chord of F minor takes up only one eighth note, while the auxiliary
chord takes up three? Is that the reason that determined that Brahms should begin on an upbeat? Even more
striking: from measure 15 onward, everything appears to be wrong. One surely hears as
follows: Is the following explanation correct? In m. 8 the cadence in C minor falls on the third eighth: here the
music could have been continued with m. 15, in such away that © Translation William Drabkin, 2008 |
Footnotes1 Receipt of this letter is recorded in Schenker's diary at OJ 4/4, p. 3582, February 20, 1931: "Von Weisse (Br.)[:] Cubes u. Braunfels’ Briefe zurück; werde im Pädagogischen Verband ein drittes Mal sprechen u. zwar über das Mozart-Zitat – wie geschickt habe ich da vorgearbeitet! Außerdem stellt er zwei Fragen, die ins Gebiet der Metrik u. Rhythmik gehören: die eine betrifft das kleine Präludium Dm, Tw. 5 u. Brahms’ Streichquartett Cm, Allegretto." ("From Weisse (letter): Cube's and Braunfels' letters returned; he will speak for a third time at the Pedagogical Society, and in fact on the Mozart quotation – how cleverly I prepared the way to this! In addition, he poses two questions that belong to the field of meter and rhythm: one concerns the Short Prelude in D minor [discussed in] Tonwille 5, the other the Allegretto from Brahms's String Quartet in C minor."). 2 Weisse’s second lecture to the Society for Music Pedagogy in Vienna, given on February 18, 1931. 3 The analysis of Bach's Short Prelude in D minor, BWV 926, published in Tonwille 5, pp.8–9 (Eng. transl., vol. 1, pp.180–81). Weisse used this as the basis of his lecture (see OJ 15/15, [57], a postcard from Weisse to Schenker dated February 25, 1931. 4 These lines are taken from Goethe's play Iphigenia auf Tauris. Weisse has parsed them in different ways, to show their ambiguous rhythm. |
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Format† Double underlined |
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Commentary
Digital version created: 2018-09-28 |