{recto}

Rohrpostkarte

Absender: [left blank]

An Hochwohlgb. Herrn Prof. Dr. Heinr. Schenker
Tonkünstler, Komponist[,] Schriftsteller
In [Wien]
III. Reisnerstr. 38

[postmark:] || WIEN 3/3 | 7 30V 15 III 05 | 49 P ||
[postmark:] || 4/1 WIEN 50 | 15.III.05 VII‒ | * [illeg] * ||

{verso}
Wien, 14.März 1905

Hochgeehrter Herr Doctor!

Hätte Ihnen heute gerne persönlich für Ihren lieben Brief gedankt. Die Orgelsonaten [sic] sind noch nicht da. 1

Dann wollte ich Ihnen die Bitte vorlegen um das Ph. Em. Bach Konzert, das Sie in der Saison so grossartig gespielt haben, einer Stelle wegen, die vielleicht Beethoven gekannt hat. 2 Die Sitze zu meinen Beethovenvorträgen für Sie, Herrn Violin, Frau Meyerhofer [sic] und Tochter u. Prof.Gärtner folgen in den nächsten Tagen. Die Adressen sind doch unverändert.


Mit freundlicher Begrüssung
[signed:] Dr. Frimmel

© Transcription Heribert Esser, 2019

{recto}

Pneumatic Postcard

Sender: [left blank]

To: Prof. Heinrich Schenker, Esq.
Musician, Composer, Writer on Music
In [Vienna] III
Reisnerstraße 38

[postmark:] || VIENNA 3/3 | 7 30V 15 III 05 | 49 P ||
[postmark:] || 4/1 VIENNA 50 | 15.III.05 VII‒ | * [illeg] * ||

{verso}
Vienna, March 14, 1905

Very dear Dr. [Schenker],

I would have liked today to thank you personally for your kind letter. The organ sonatas [sic] have not yet arrived. 1

Then I wanted to ask you for the C. P. E. Bach concerto that you played so magnificently last season, because of a passage that Beethoven may have known. 2 The tickets to my Beethoven lectures for you, Mr. Violin, Mrs. Mayerhofer and her daughter and Prof. Gärtner will follow in the coming days. The addresses, I assume, are unchanged.


With friendly greetings,
[signed:] Dr. Frimmel

© Translation John Rothgeb, 2019

{recto}

Rohrpostkarte

Absender: [left blank]

An Hochwohlgb. Herrn Prof. Dr. Heinr. Schenker
Tonkünstler, Komponist[,] Schriftsteller
In [Wien]
III. Reisnerstr. 38

[postmark:] || WIEN 3/3 | 7 30V 15 III 05 | 49 P ||
[postmark:] || 4/1 WIEN 50 | 15.III.05 VII‒ | * [illeg] * ||

{verso}
Wien, 14.März 1905

Hochgeehrter Herr Doctor!

Hätte Ihnen heute gerne persönlich für Ihren lieben Brief gedankt. Die Orgelsonaten [sic] sind noch nicht da. 1

Dann wollte ich Ihnen die Bitte vorlegen um das Ph. Em. Bach Konzert, das Sie in der Saison so grossartig gespielt haben, einer Stelle wegen, die vielleicht Beethoven gekannt hat. 2 Die Sitze zu meinen Beethovenvorträgen für Sie, Herrn Violin, Frau Meyerhofer [sic] und Tochter u. Prof.Gärtner folgen in den nächsten Tagen. Die Adressen sind doch unverändert.


Mit freundlicher Begrüssung
[signed:] Dr. Frimmel

© Transcription Heribert Esser, 2019

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To: Prof. Heinrich Schenker, Esq.
Musician, Composer, Writer on Music
In [Vienna] III
Reisnerstraße 38

[postmark:] || VIENNA 3/3 | 7 30V 15 III 05 | 49 P ||
[postmark:] || 4/1 VIENNA 50 | 15.III.05 VII‒ | * [illeg] * ||

{verso}
Vienna, March 14, 1905

Very dear Dr. [Schenker],

I would have liked today to thank you personally for your kind letter. The organ sonatas [sic] have not yet arrived. 1

Then I wanted to ask you for the C. P. E. Bach concerto that you played so magnificently last season, because of a passage that Beethoven may have known. 2 The tickets to my Beethoven lectures for you, Mr. Violin, Mrs. Mayerhofer and her daughter and Prof. Gärtner will follow in the coming days. The addresses, I assume, are unchanged.


With friendly greetings,
[signed:] Dr. Frimmel

© Translation John Rothgeb, 2019

Footnotes

1 In BNba Frimmel Nachl, [1], March 13, 1905, Schenker wrote saying that at his instigation Universal Edition had sent Frimmel his Handel Organ Concertos, vol. I.

2 C. P. E. Bach wrote three A minor keyboard concertos that are possible candidates for this: Helm 403, 424, and 430. Schenker performed the concerto in question on November 7(?), 1904, see OJ 11/10, [6]. — Schenker's diary for October 12, 1903 records: "Im Archiv auf das herrliche Mcpt-Kl. Konz. A-moll von Ph. Em Bach gestoßen." ("In the Archive the magnificent manuscript [of the] keyboard concerto in A minor by C. P. E. Bach encountered."). None of the three appear to be in manuscript at the archive of the Gesellschaft der Musikfreunde in Vienna.