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OJ 15/15, [33] - Handwritten postcard from Weisse to Schenker, dated October 23, 1928
{recto}
[printed:] ⇧ Postkarte [top-left, picture captioned: Innsbruck, Tirol] [An:] Herrn Dr. Heinrich Schenker Keilgasse 8. Wien III. [postmark:] || [illeg] | 23 [illeg] | [illeg] 1c [illeg] || [for continuation of message from verso, see below] {verso} 23. X. 28. Lieber verehrter Meister, 1 nur um es nicht zu vergessen, will ich, was Sie wahrscheinlich ohnedies schon wissen[,] Ihnen zur Vorsicht schreiben. Im 2. Halbband des Kontrapunkts hat sich im Beispiel 292, Seite 186 der Fehler offener Oktaven eingeschlichen: (zweites System 1–2 Takt f – e / f – e)[.] 2 Haben Sie die „neue Harmonielehre“ von Haba 3 in der U. E[.] gesehen? Es ist schon „der Mühe wert“ einen Blick hinein zu werfen! 4 Ich habe in dem Bachjahrbuch einen Aufsatz {recto} von O[p]pel über Bach’s Fugentechnik gelesen, 5 der doch weit über dem Dur[ch]schnitt steht. Ihnen und Ihrer lieben Frau alles Herzliche von uns beiden[.] Hoffentlich sehen wir uns bald. Ihr alter [signed:] Hans {verso} [in left margin, top to bottom:] Waren Sie bei Rheingold? Ich nicht. – © Transcription William Drabkin, 2013 |
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[printed:] ⇧ Postcard [top-left, picture captioned: Innsbruck, Tyrol] [An:] Dr. Heinrich Schenker Keilgasse 8 Vienna III [postmark:] || [illeg] | 23 [illeg] | [illeg] 1c [illeg] || [for continuation of message from verso, see below] {verso} October 23, 1928 Dear revered Master, 1 Just in case I forget, let me tell you, for sake of precaution, what you probably know already. In the second volume of Counterpoint , an error – parallel octaves – has crept into Example 292, on p. 186: on the second system, mm. 1–2, f – e / f – e. 2 Have you seen the "New Theory of Harmony" by Haba, 3 published by Universal Edition? It is certainly "worth the effort" to have a look at it. 4 I have read an article in the Bach-Jahrbuch {recto} by Oppel on Bach's fugal technique, 5 which is well above average quality. {verso} [in left margin, top to bottom:] [P.S.] Were you at Rheingold? I wasn't. © Translation William Drabkin, 2013 |
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[printed:] ⇧ Postkarte [top-left, picture captioned: Innsbruck, Tirol] [An:] Herrn Dr. Heinrich Schenker Keilgasse 8. Wien III. [postmark:] || [illeg] | 23 [illeg] | [illeg] 1c [illeg] || [for continuation of message from verso, see below] {verso} 23. X. 28. Lieber verehrter Meister, 1 nur um es nicht zu vergessen, will ich, was Sie wahrscheinlich ohnedies schon wissen[,] Ihnen zur Vorsicht schreiben. Im 2. Halbband des Kontrapunkts hat sich im Beispiel 292, Seite 186 der Fehler offener Oktaven eingeschlichen: (zweites System 1–2 Takt f – e / f – e)[.] 2 Haben Sie die „neue Harmonielehre“ von Haba 3 in der U. E[.] gesehen? Es ist schon „der Mühe wert“ einen Blick hinein zu werfen! 4 Ich habe in dem Bachjahrbuch einen Aufsatz {recto} von O[p]pel über Bach’s Fugentechnik gelesen, 5 der doch weit über dem Dur[ch]schnitt steht. Ihnen und Ihrer lieben Frau alles Herzliche von uns beiden[.] Hoffentlich sehen wir uns bald. Ihr alter [signed:] Hans {verso} [in left margin, top to bottom:] Waren Sie bei Rheingold? Ich nicht. – © Transcription William Drabkin, 2013 |
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[printed:] ⇧ Postcard [top-left, picture captioned: Innsbruck, Tyrol] [An:] Dr. Heinrich Schenker Keilgasse 8 Vienna III [postmark:] || [illeg] | 23 [illeg] | [illeg] 1c [illeg] || [for continuation of message from verso, see below] {verso} October 23, 1928 Dear revered Master, 1 Just in case I forget, let me tell you, for sake of precaution, what you probably know already. In the second volume of Counterpoint , an error – parallel octaves – has crept into Example 292, on p. 186: on the second system, mm. 1–2, f – e / f – e. 2 Have you seen the "New Theory of Harmony" by Haba, 3 published by Universal Edition? It is certainly "worth the effort" to have a look at it. 4 I have read an article in the Bach-Jahrbuch {recto} by Oppel on Bach's fugal technique, 5 which is well above average quality. {verso} [in left margin, top to bottom:] [P.S.] Were you at Rheingold? I wasn't. © Translation William Drabkin, 2013 |
Footnotes1 Receipt of this postcard is not recorded in Schenker's diary. Schenker response, however, is recorded, at OJ 4/2, p. 3272 (October 24, 1928): "An Weisse (K.): Dank für die Mitteilung der offenen Oktaven in II2; Haba werde ich durch v. Hoboken erreichen." ("To Weisse (postcard): thanks for telling me about the consecutive octaves in the second volume of Counterpoint; I shall get hold of Hába via Hoboken.")
2 See Counterpoint,
trans. J. Rothgeb and J. Thym (New York: Schirmer, 1987), vol. 2, p 190. The
consecutive octaves appear across bars 7–8, in an exercise in writing three second-species
species lines (half notes) against the cantus firmus. 3 Alois Hába, Neue Harmonielehre (Vienna: Universal Edition, 1927). 4 No paragraph-break in source. 5 Reinhard Oppel, "Zur Fugentechnik Bachs," Bach-Jahrbuch 18 (1921), pp. 9–48. |
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Commentary
Digital version created: 2013-09-09 |