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OJ 5/7a, [19] (formerly vC 19) - Handwritten postcard from Schenker to Cube, dated September 29, 1928
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[printed:] ⇧ Postkarte [top-left, picture captioned: Semmering. Niederösterr.] [Absender:] ⇧ Schenker, Wien III Keilgasse 8 [An:] H Prof. Felix von Cube Duisburg (Rhld) Pulverweg 41 Deutschland [postmark:] || 3 WIEN 40 | 29.9.[28] | 19–20 || [for continuation of message from verso, see below] {verso} Lieber Herr von Cube ! 1 Gestern erhielt ich von einem Herrn Harry Hahn ( Hamburg ) 2 zwei handgeschriebene Tafeln (1.60 meter!) Urlinie, die eine Vergrößerung meiner Bilder zum S. Bach’s „kleinem Prälud.“ Cd („Tw“) u. einem Walzer von Schubert („M. i. d. Musik“) zeigen. 3 H. Hahn benützte diese sehr, sehr hübschen „Schultafeln“ zu einem Vortrag im Rahmen der „Arbeitsgemeinschaft der Hamburger Ortsgruppe des Reichsverbandes deutscher Tonkünstler u. Musiklehrer ,“ mit so gutem Erfolg, daß er um weitere Einführung gebeten wurde. Er wird die sog. appassionata op 57 („TW“) bringen. 4 Solche Schultafeln würden auch Ihnen gute Dienste leisten. „Das Papier vergrößert {recto} von selbst“, (das flüstert mir meine Frau ein). Beste Grüße von uns Beiden Ihnen u. Ihrem Herrn Papa! © Transcription William Drabkin, 2006 |
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[printed:] ⇧ Postcard [top-left, picture captioned: Semmering. Niederösterr.] [Sender:] ⇧ Schenker, Vienna III Keilgasse 8 [To:] Prof. Felix von Cube Duisburg (Rhineland) Pulverweg 41 Germany [postmark:] || 3 WIEN 40 | 29.9.[28] | 19–20 || [for continuation of message from verso, see below] {verso} Dear Mr. von Cube, 1 Yesterday I received from one Harry Hahn (of Hamburg ) 2 two handwritten Urlinie charts (each 1.60 meters in length!), which show an enlargement of my graphs for J. S. Bach's Short Prelude in C major ( Der Tonwille ) and a waltz by Schubert ( Das Meisterwerk in der Musik ). 3 Hahn used these "school charts" for a lecture put on by the "Working Group of the Hamburg Chapter of the Association of German Composers and Music Teachers " with such good success that he has been asked for a further demonstration. [The next time] he will introduce the so-called "Appassionata," Op. 57 ( Tonwille ). 4 Such school charts could also be of good service to you. "The paper is getting larger {recto} of its own accord" my wife whispers to me. Best greetings from both of us, to you and your father! © Translation William Drabkin, 2006 |
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[printed:] ⇧ Postkarte [top-left, picture captioned: Semmering. Niederösterr.] [Absender:] ⇧ Schenker, Wien III Keilgasse 8 [An:] H Prof. Felix von Cube Duisburg (Rhld) Pulverweg 41 Deutschland [postmark:] || 3 WIEN 40 | 29.9.[28] | 19–20 || [for continuation of message from verso, see below] {verso} Lieber Herr von Cube ! 1 Gestern erhielt ich von einem Herrn Harry Hahn ( Hamburg ) 2 zwei handgeschriebene Tafeln (1.60 meter!) Urlinie, die eine Vergrößerung meiner Bilder zum S. Bach’s „kleinem Prälud.“ Cd („Tw“) u. einem Walzer von Schubert („M. i. d. Musik“) zeigen. 3 H. Hahn benützte diese sehr, sehr hübschen „Schultafeln“ zu einem Vortrag im Rahmen der „Arbeitsgemeinschaft der Hamburger Ortsgruppe des Reichsverbandes deutscher Tonkünstler u. Musiklehrer ,“ mit so gutem Erfolg, daß er um weitere Einführung gebeten wurde. Er wird die sog. appassionata op 57 („TW“) bringen. 4 Solche Schultafeln würden auch Ihnen gute Dienste leisten. „Das Papier vergrößert {recto} von selbst“, (das flüstert mir meine Frau ein). Beste Grüße von uns Beiden Ihnen u. Ihrem Herrn Papa! © Transcription William Drabkin, 2006 |
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[printed:] ⇧ Postcard [top-left, picture captioned: Semmering. Niederösterr.] [Sender:] ⇧ Schenker, Vienna III Keilgasse 8 [To:] Prof. Felix von Cube Duisburg (Rhineland) Pulverweg 41 Germany [postmark:] || 3 WIEN 40 | 29.9.[28] | 19–20 || [for continuation of message from verso, see below] {verso} Dear Mr. von Cube, 1 Yesterday I received from one Harry Hahn (of Hamburg ) 2 two handwritten Urlinie charts (each 1.60 meters in length!), which show an enlargement of my graphs for J. S. Bach's Short Prelude in C major ( Der Tonwille ) and a waltz by Schubert ( Das Meisterwerk in der Musik ). 3 Hahn used these "school charts" for a lecture put on by the "Working Group of the Hamburg Chapter of the Association of German Composers and Music Teachers " with such good success that he has been asked for a further demonstration. [The next time] he will introduce the so-called "Appassionata," Op. 57 ( Tonwille ). 4 Such school charts could also be of good service to you. "The paper is getting larger {recto} of its own accord" my wife whispers to me. Best greetings from both of us, to you and your father! © Translation William Drabkin, 2006 |
Footnotes1 Writing of this postcard is recorded in Schenker's diary at OJ 4/1, p. 3261, September 29, 1928: "An v. Cube (K.): über Harry Hahns Bilder, empfehle sie zu Unterrichtszwecken." ("To von Cube (postcard): about Harry Hahn's charts, I recommend them for teaching purposes."). 2 See Schenker's previous postcard to Cube (OJ 5/7a, [18], September 26, 1928), which alludes to Hahn's work. 3 The "short prelude in C major" is either No. 1 (BWV 924) or No. 2 (BWV 939): Schenker's analyses of both were published in Der Tonwille Heft 4 (1923), 3–6, 7 (Eng. trans., vol. II, 141–44, 145). The Schubert waltz would have been from his 36 Originaltänze (Erster Waltzer), Op. 9 (D. 365); graphs of nos. 1, 4, 5, 7 and 8 appear in "Fortzetzung der Urlinie-Betrachtungen" ("Further Considerations of the Urlinie: II"), Das Meisterwerk in der Musik, 2 (1926), 9–42 (Eng., trans., 1–22). 4 Schenker, "Beethoven: Sonate opus 57," Der Tonwille Heft 7 (= IV/1) (January–March 1924), pp. 3–33 (Eng. trans., vol. II, 41–64). |
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Commentary
Digital version created: 2006-07-20 |