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[Roman type = printed; italic type =
handwritten]
⇧ Kopie
⇧ Zwischen dem Unternehmen
„Universal-Edition“
einerseits und Herrn
⇧ Professor Dr. Heinrich
Schenker
⇧ andererseits wurde heute vereinbart und beschlossen:
1
I.
Herr
Professor Dr.
Heinrich Schenker
über
nimmt
lässt
hiermit für d
ieer „
Universal-Edition
“
a)
die kritische
Herausgabe resp.
die musikalische Revision, insbesondere die Eintragung aller
ihm angemessen erscheinenden Vortragszeichen, Fingersätze, Anmerkungen instructiver und
musikhistorischer Art etc. etc. der Werke:
Beethoven's letzte 5
Sonaten
b) das
Arrangement
[blank]
für
[left blank]
c) und verpflichtet sich, diese musikalische
Arbeit bis spätesten
[left blank]
in der Weise
fertigzustellen, und
daβ er jährlich eine
Sonate
zum Zwecke des Stiches an die „Universal-Edition“ zur Ablieferung zu bring
en
t
. [remainder of clause
deleted].
{2} Herr
Professor Dr.
H. Schenker
verpflichtet sich gleichzeitig, die erforderlichen Correcturen — innerhalb — bis —
4 Wochen
nach Erhalt der
betreffenden Probeabzüge zu lesen und den letzten von ihm revidirten Correcturabzug mit dem
Vermerk „druckreif“ an die „Universal-Edition“ zur Ablieferung, zu bringen.
II.
Herr Professor Dr.
Heinrich Schenker
erhält für die im § I bezeichnete musikalische Arbeit ein Honorar von
je K 1200.- für jede Sonate, die Hälfte d.i. K 600.- bei
Inangriffnahme
zahlbar
der Sonate und der Rest von K 600.- bei
Ablieferung der letzten Korrektur-Abzüge zahlbar
.
III.
Gegen Bezahlung des vorerwähnten Honorares
überlässt Herr
Professor Dr.
Heinrich Schenker
der „Universal-Edition“ das
Urheberrecht, welches insbesondere umfasst das ausschliessliche und alleinige Verlags-,
Vertriebs-, Uebersetzungs- und Aufführungsrecht der von ihm übernommenen musikalischen
Arbeit für alle Länder, alle Zeiten, für alle Veröffentlichungensarten ohne irgend welche
Beschränkung.
IV.
Herr
Professor Dr.
H. Schenker
verpflichtet sich, von
dem
diesem
ihm seitens der „Universal-Edition“ zur
kritischen Herausgabe
[,] Revision, Arrangement etc. übertragenen
Werk
Autoren
für eine andere Verlagsfirma oder Editions-Unternehmung keine gleichartige oder
ähnliche musikalische Arbeit zu liefern.
V.
Ausserdem wurde noch vereinbart:
Herr Dr. Schenker erklärt sich bereit, bei
den Korrekturen die grösstmögliche Rücksicht auf die Herstellungskosten des Werkes zu
nehmen.
2
© Transcription Ian Bent, 2006, 2023
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[Roman type = printed; italic type =
handwritten]
⇧ Copy
⇧ Between the firm of
Universal Edition
for
the one part and
⇧ Professor Heinrich
Schenker
⇧ for the
other part it was agreed and determined that:
1
I.
Professor Heinrich
Schenker
com
mits
herewith
to
Universal
Edition
a)
the critical
edition or
musical revision, in particular the insertion of all
performance marks, fingerings, [and]
annotations of a pedagogical and music-historical kind, etc., etc., that seem to him
appropriate, of the works:
Beethoven's Last Five
Sonatas
b) the
arrangement
[blank]
for
[left blank]
c) and commits himself, [to deliver] this music work by the latest
[left blank]
such that he prepares one sonata
per year
to Universal
Edition to be engraved. [remainder of
clause deleted].
{2}
Professor Heinrich Schenker
commits himself at
the same time to read the requisite proofs within
four weeks
of receipt of the relevant proof sheets,
and to deliver the final proofs corrected by him to Universal Edition with the annotation “ready to
print.”
II.
Professor Heinrich
Schenker
receives for the musical work indicated under §
I. an honorarium of
1,200.– Kronen for each
sonata, i.e. half, namely 600.– Kronen payable at the start of work on the sonata and
the balance of 600 Kronen upon delivery of the final corrected
proofs
.
III.
In return for payment of the above-mentioned
honorarium,
Professor Heinrich Schenker
cedes
to Universal Edition the copyright,
which in particular comprises the exclusive and sole publishing, sales, translation, and
performance rights of the musical work undertaken by him for all countries, all times, and
all types of publication without any limit whatsoever.
IV.
Professor Heinrich
Schenker
commits himself not to supply any other publishing
firm or enterprise with any similar or comparable musical version of the
work
for which he has undertaken
a
critical edition
,
revision, arrangement, etc., for Universal
Edition.
V.
In addition, it was agreed that:
Dr.
Schenker declares himself willing when correcting proofs to have the fullest
possible regard for the production costs of the work.
2
© Translation Ian Bent, 2006, 2023
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[Roman type = printed; italic type =
handwritten]
⇧ Kopie
⇧ Zwischen dem Unternehmen
„Universal-Edition“
einerseits und Herrn
⇧ Professor Dr. Heinrich
Schenker
⇧ andererseits wurde heute vereinbart und beschlossen:
1
I.
Herr
Professor Dr.
Heinrich Schenker
über
nimmt
lässt
hiermit für d
ieer „
Universal-Edition
“
a)
die kritische
Herausgabe resp.
die musikalische Revision, insbesondere die Eintragung aller
ihm angemessen erscheinenden Vortragszeichen, Fingersätze, Anmerkungen instructiver und
musikhistorischer Art etc. etc. der Werke:
Beethoven's letzte 5
Sonaten
b) das
Arrangement
[blank]
für
[left blank]
c) und verpflichtet sich, diese musikalische
Arbeit bis spätesten
[left blank]
in der Weise
fertigzustellen, und
daβ er jährlich eine
Sonate
zum Zwecke des Stiches an die „Universal-Edition“ zur Ablieferung zu bring
en
t
. [remainder of clause
deleted].
{2} Herr
Professor Dr.
H. Schenker
verpflichtet sich gleichzeitig, die erforderlichen Correcturen — innerhalb — bis —
4 Wochen
nach Erhalt der
betreffenden Probeabzüge zu lesen und den letzten von ihm revidirten Correcturabzug mit dem
Vermerk „druckreif“ an die „Universal-Edition“ zur Ablieferung, zu bringen.
II.
Herr Professor Dr.
Heinrich Schenker
erhält für die im § I bezeichnete musikalische Arbeit ein Honorar von
je K 1200.- für jede Sonate, die Hälfte d.i. K 600.- bei
Inangriffnahme
zahlbar
der Sonate und der Rest von K 600.- bei
Ablieferung der letzten Korrektur-Abzüge zahlbar
.
III.
Gegen Bezahlung des vorerwähnten Honorares
überlässt Herr
Professor Dr.
Heinrich Schenker
der „Universal-Edition“ das
Urheberrecht, welches insbesondere umfasst das ausschliessliche und alleinige Verlags-,
Vertriebs-, Uebersetzungs- und Aufführungsrecht der von ihm übernommenen musikalischen
Arbeit für alle Länder, alle Zeiten, für alle Veröffentlichungensarten ohne irgend welche
Beschränkung.
IV.
Herr
Professor Dr.
H. Schenker
verpflichtet sich, von
dem
diesem
ihm seitens der „Universal-Edition“ zur
kritischen Herausgabe
[,] Revision, Arrangement etc. übertragenen
Werk
Autoren
für eine andere Verlagsfirma oder Editions-Unternehmung keine gleichartige oder
ähnliche musikalische Arbeit zu liefern.
V.
Ausserdem wurde noch vereinbart:
Herr Dr. Schenker erklärt sich bereit, bei
den Korrekturen die grösstmögliche Rücksicht auf die Herstellungskosten des Werkes zu
nehmen.
2
© Transcription Ian Bent, 2006, 2023
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[Roman type = printed; italic type =
handwritten]
⇧ Copy
⇧ Between the firm of
Universal Edition
for
the one part and
⇧ Professor Heinrich
Schenker
⇧ for the
other part it was agreed and determined that:
1
I.
Professor Heinrich
Schenker
com
mits
herewith
to
Universal
Edition
a)
the critical
edition or
musical revision, in particular the insertion of all
performance marks, fingerings, [and]
annotations of a pedagogical and music-historical kind, etc., etc., that seem to him
appropriate, of the works:
Beethoven's Last Five
Sonatas
b) the
arrangement
[blank]
for
[left blank]
c) and commits himself, [to deliver] this music work by the latest
[left blank]
such that he prepares one sonata
per year
to Universal
Edition to be engraved. [remainder of
clause deleted].
{2}
Professor Heinrich Schenker
commits himself at
the same time to read the requisite proofs within
four weeks
of receipt of the relevant proof sheets,
and to deliver the final proofs corrected by him to Universal Edition with the annotation “ready to
print.”
II.
Professor Heinrich
Schenker
receives for the musical work indicated under §
I. an honorarium of
1,200.– Kronen for each
sonata, i.e. half, namely 600.– Kronen payable at the start of work on the sonata and
the balance of 600 Kronen upon delivery of the final corrected
proofs
.
III.
In return for payment of the above-mentioned
honorarium,
Professor Heinrich Schenker
cedes
to Universal Edition the copyright,
which in particular comprises the exclusive and sole publishing, sales, translation, and
performance rights of the musical work undertaken by him for all countries, all times, and
all types of publication without any limit whatsoever.
IV.
Professor Heinrich
Schenker
commits himself not to supply any other publishing
firm or enterprise with any similar or comparable musical version of the
work
for which he has undertaken
a
critical edition
,
revision, arrangement, etc., for Universal
Edition.
V.
In addition, it was agreed that:
Dr.
Schenker declares himself willing when correcting proofs to have the fullest
possible regard for the production costs of the work.
2
© Translation Ian Bent, 2006, 2023
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Footnotes
1 For the correspondence leading to this contract, see:
WSLB 116, June 2, 1912;
WSLB 118, June 4; WSLB 123, June 24; WSLB 124, June 27; OC 52/91, July 13; >OC 52/92, July 19; WSLB 128, July 21; WSLB 129, August 6; WSLB 130, August 14; WSLB 131, August 22.
2 This clause has been a bone of contention since Hertzka sent Schenker a draft version of
the contract on July 19, 1912 (enclosed with OC 52/92; the draft is not known to survive) which evidently
contained a much more aggressive stipulation.
3 manu propria (in his own
hand).
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Commentary
- Rights Holder
-
Universal Edition, published here by kind permission
- License
-
Published by kind permission of Universal Edition granted on December 6, 2010. Any claim to intellectual rights on this document should be addressed to the Schenker Correspondence Project, Faculty of Music, University of Cambridge, at schenkercorrespondence[at]mus[dot]cam.[dot]ac[dot]uk
- Format
-
Printed contract form, handwritten entries and date in an unknown hand, place and signature by Schenker
- Provenance
-
Schenker, Heinrich (document date-1935)--Schenker, Jeanette (1935-1938)--Oster, Ernst (1938-c.1939)—New York Public Library (c.1939-)
Digital version created: 2023-03-01 Last updated: 2010-07-11
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